ضد عفونی کردن ماسک

طرز استفاده از ماشین ظرفشویی (تمامی برندها)

ماشین ظرفشویی از وسایل مدرن منزل است که اگرچه الزامی برای وجود آن وجود ندارد اما می‌تواند صرفه‌جویی بسیاری در زمینه مصرف آب و البته زمان را داشته باشد.

این دستگاه با صرف انرژی، آب گرم و ماده شوینده را بر روی ظروف می‌ریزد و آب‌های کثیف ناشی از چربی ظروف را از محل تخلیه، بیرون ریخته و بعد از خشک کردن ظروف، آن‌ها را به صورت شسته شده و کاملا تمیز، به شما تحویل می‌دهد. شاید در نگاه اول تصور کنید کار کردن با این دستگاه سخت است اما این گونه نبوده و تنها کافی است که عملکرد کلی دستگاه را بدانید. ادامه این مقاله می‌تواند به شما در این زمینه، کمک کند.

طرز استفاده از ماشین ظرفشویی چگونه است؟

دستگاه شما از هر برندی که باشد تقریبا طرز استفاده مشابهی با سایر برندها دارد. حتی نمونه‌های خارجی هم با تولیدات داخلی عملکرد مشابهی دارند. به طور کلی برای کار با ماشین ظرفشویی، مراحل زیر اجرا می‌شود:

روشن کردن دستگاه

برای روشن کردن ابتدا باید دستگاه را به برق وصل کرده و سپس دکمه پاور روی دستگاه را بزنید. دکمه پاور معمولا روی درب دستگاه و یا داخل آن است که با باز کردن درب ظرفشویی پنل آن، نمایان می‌شود.

آشنایی با برنامه‌های شستشوی ماشین ظرفشویی

هر ماشین ظرفشویی دارای برنامه‌های متعددی برای شستشو است که می‌توانید با توجه به نیاز خود، از هر کدام، استفاده کنید. مدت زمان لازم برای شستشو و دمای آب با توجه به برنامه انتخابی متغیر است. به طور کلی عملکرد یک ماشین ظرفشویی به ترتیب زیر است:

  • آب از طریق لوله‌هایی که به ماشین ظرفشویی متصل است، وارد ماشین می‌شود.
  • دمای آب نسبت به برنامه انتخابی تنظیم شده و افزایش پیدا می‌کند.
  • درب مخزن حاوی ماده شوینده اعم از قرص یا پودر یا حتی ژل به طور خودکار در زمان مناسب خود باز شده و ماده شوینده وارد چرخه شستشو می‌شود.
  • تمامی ظروف با استفاده از اسپری‌های شوینده ابتدا خیس و سپس شسته می‌شوند.
  • آب کثیف حاصل از شست و شو از طریق محفظه تخلیه، خارج می‌شود.
  • اگر خشک کردن ظروف جزء برنامه شست و شوی انتخابی شما باشد؛ در آخرین مرحله درون ماشین ظرفشویی همانند یک سونا گرم شده و ظروف، خشک می‌شوند.

چطور از طبقات داخل دستگاه استفاده کنیم؟

هر ماشین ظرفشویی از یک سری طبقه‌های متصل به هم تشکیل شده‌اند که شبیه به سبدهای آبچکان ظرفشویی‌های معمولی هستند. این طبقه‌ها بر روی یک ریل متحرک هستند که می‌توانیم با حرکت دادن آن‌ها، هر ظرفی را درون جای مخصوص به خود، قرار دهیم. معمولا قسمتی برای ظروف بزرگ، لیوان‌ها و بخشی برای بشقاب‌ها در نظر گرفته شده است البته باکس قاشق و چنگال نیز جداگانه بر روی این طبقات قرار می‌گیرد.

اضافه کردن شوینده مناسب

بعد از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی حالا نوبت این است که مخزن مواد شوینده را با قرص یا ژل و یا پودر ماشین ظرفشویی پر کنید. این مخزن بر روی درب دستگاه تعبیه شده است. اگر قصد دارید از تمام ظرفیت ماشین ظرفشویی استفاده کنید؛ باید مخزن را کاملا پر کنید و اگر تنها از یکی از طبقات می‌خواهید استفاده کنید؛ باید ژل را به صورت نصفه تا خطی که مشخص شده است، پر کنید. این امکان برای قرص ماشین ظرفشویی وجود ندارد. یعنی شما قادر نیستید قرص‌ها را نصف کنید و ظروف هر چقدر هم که کم باشند مجبور می‌شوید از یک قرص کامل، استفاده کنید. برای اینکه تفاوت استفاده از قرص و ژل را بدانید؛ پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را در این رابطه، مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: ژل ماشین ظرفشویی بهتره یا قرص؟


استفاده از ماشین ظرفشویی

انتخاب برنامه شستشوی مناسب

میزان دمای آب و انرژی مصرفی و همچین مدت زمان شستشو  کاملا بستگی به برنامه شستشویی دارد که شما انتخاب می‌کنید. البته این مورد در طول عمر دستگاه شما و همچنین نگهداری و ماندگاری ظروف هم بی‌تاثیر نیست. این برنامه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند که هر کدام را به اختصار معرفی خواهیم کرد:

  1. برنامه Main یا normal: این برنامه به هر دو اسم شناخته می‌شود و از برنامه‌های اصلی ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود. دمای مورد نیاز آب در این برنامه حدود ۶۵ درجه سانتی‌گراد بوده و حجم آب مصرفی در این برنامه بین ۵ تا ۱۵ لیتر است. این برنامه شستشو زمانی استفاده می‌شود که کثیفی ظروف در حد متوسط باشد. استفاده از این برنامه صرفه‌ جویی کمی در مصرف انرژی دارد.
  2. برنامه Energy-save یا eco: این برنامه کاملا اقتصادی بوده و همانطور که از اسم آن مشخص است در مصرف برق و آب، صرفه جویی می‌کند. این برنامه حتی ظروف را در مدت زمان کمتری هم شست و شو می‌دهد و اگر محدودیت زمانی دارید؛ می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد. استفاده از این برنامه برای ظروف غذاخوری، کریستال و لیوان‌ها، پیشنهاد می‌شود.
  3. برنامه Intensive: این برنامه شستشو تنها برای مواقعی که ظروف چرب بوده و این چربی بر روی ظروف چسبیده، مناسب است. این برنامه برای شستن ظروف به مدت زمان بیشتری نسبت به سایر برنامه‌ها، نیاز دارد.
  4. برنامه A half-load wash: این برنامه زمانی استفاده می‌شود که شما می‌خواهید تنها از 50 درصد ظرفیت دستگاه، استفاده کنید. در این صورت تمامی انرژی‌ها به صورت نیمه استفاده می‌شود. استفاده از این برنامه برای خانواده‌های کم جمعیت و زمان‌هایی که ظروف زیادی برای شستشو ندارید؛ بسیار مناسب است.
  5. برنامه Expreaa / Quick wash: همانند ماشین‌های لباسشویی، برنامه شستشوی سریع در ماشین‌های ظرفشویی هم وجود دارد و برای زمان‌هایی که عجله دارید؛ می‌تواند کمک‌کننده باشد. این برنامه از آب گرم برای شستشو استفاده می‌کند و معمولا فرآیند شستشوی ظروف را با کمتر از یک ساعت زمان، به پایان می‌رساند.
  6. برنامه light wash: این برنامه مخصوص شستن کریستتال و ظروف چینی و به طور کل ظروف بسیار حساس است. در این روش شستشو به جهت پیشگیری از آسیب رسیدن به ظروف، اسپری کردن با فشار زیاد انجام نمی‌شود و همچنین در مرحله خشک کردن نیز حرارت به طور تنظیم شده پخش می‌شود تا گرما موجب ترک خوردن ظروف، حساس نشود.
  7. برنامه pre wash-rinse cycle: بیشترین عملکرد شستشو در این برنامه بر روی تمیز کردن سطحی و یا در حقیقت تنها آبکشی است. در صورتی که ظروفی مانند ظروف میوه‌خوری یا از این دست ظروف کم چرب دارید، می‌توانید از این برنامه استفاده کنید. در این روش هیچ گونه نیازی به مواد شوینده نیست. چرخه شستشو فقط از طریق آب انجام می‌شود.
  8. برنامه sani-wash / anti-bacterial: این برنامه از دید سازمان بهداشت جهان بهترین برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی است که بسیار کارآمد و موثر است. حتما می‌پرسید چرا؟ در این برنامه ظروف با دمای ۶۵ درجه سانتیگراد شسته شده و در حدود ۹۹٫۹۹۹ درصد باکتری‌های ظروف کشته شده و از بین می‌روند. بنابراین زمانی که بخواهید برخی از ظروف مثل چاقوهای آشپزخانه و همچنین تخته‌های گوشت را استرلیزه کنید، بهترین گزینه به شمار می‌رود.
  9. برنامه pots and pans: اگر برای شما هم شستن قابلمه‌ها و تابه‌ها کار سخت و طاقت فرسایی است، آن‌ها را با خیال راحت به ماشین ظرفشویی‌تان بسپارید. به طور معمول زدودن چربی از قابلمه‌ها و تابه‌ها به دلیل جنسی که دارند سخت‌تر از سایر ظروف است. استفاده از این برنامه مختص شستن این ظروف است و مسلما برای انجام این کار، به زمان بیشتری نسبت به سایر ظروف، نیاز دارد.
  10. برنامه Automatic dishwasher: ماشین‌های ظرفشویی هم پس از مدتی که استفاده شوند، نیاز به تمیز شدن دارند. این برنامه به همین منظور تعبیه شده است. برخی از ماشین‌ها سنسوری دارند که زمان استفاده از برنامه Automatic dishwasher را به کاربر، هشدار می‌دهد. استفاده از این برنامه، درون دستگاه را کاملا تمیز می‌کند.

قفل کودک چیست؟

اگر در منزل کودک کنجکاوری دارید که دوست دارد از وسایل برقی سر در بیاورد، وجود این قفل بر روی ماشین ظرفشویی شما می‌تواند بسیار با اهمیت باشد. خوشبختانه تمامی ماشین‌های ظرفشویی دارای قفل کودک هستند. این دکمه معمولا با کلمه care و quick شناخته می‌شود و به این صورت است که اگر کودک در طی روند کارکرد ماشین ظرفشویی به دکمه‌ها و کلیدهای آن دست زد؛ چرخه شستشو با اختلال مواجه نشود. زمانی که قفل کودک فعال شود؛ هیچ یک از دکمه‌ها و گزینه‌های ماشین ظرفشویی کار نخواهد کرد.

چه زمانی درب ماشین ظرفشویی را باز کنیم؟

طی انجام فرآیند شستشو نباید درب ماشین ظرفشویی را باز کنید. می‌توانید پس از اتمام برنامه شستشو 2 الی 3 ساعت به ماشین زمان داده و سپس درب آن را باز کنید، البته بهتر این است که بعد از اتمام کار شستشو، برای اینکه بخار موجود درون ماشین ظرفشویی خارج شود، درب آن را باز کرده ولی تا تمام شدن بخار موجود، ظروف را خارج نکنید.

طرز کار با ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای است که اگر به درستی از آن استفاده شود، درصد خرابی بسیار پایینی خواهد داشت. با این وجود اگر حین کار با ماشین ظرفشویی دچار مشکل شدید و یا متوجه شدید که برنامه‌های شستشو دستگاه شما به خوبی عمل نمی‌کند؛ می‌توانید به راحتی با تعمیرکاران ماهر تمام سرویس تماس گرفته و از آن‌ها درخواست راهنمایی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا