برنامه های شست و شو در ماشین لباسشویی

مهم ترین برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

همانطور که لباس‌ها از الیاف و جنس‌های متفاوتی تولید شده‌اند؛ روش شستشوی مختلفی هم برای آن‌ها وجود دارد. در واقع تعبیه شدن برنامه‌های مختلف شستشو در ماشین لباسشویی‌های اتوماتیک هم به همین منظور است. اگر برنامه مناسبی برای شسشوی لباس‌هایتان انتخاب نکنید؛ ممکن است به خوبی تمیز نشوند و یا اگر دما بالا باشد؛ احتمال آسیب به بافت و رنگ پارچه، وجود دارد، بنابراین باید قبل از استفاده از این دستگاه اطلاعات کافی در مورد استفاده از برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی کسب کرده و بدانید که در هر زمان، از چه روشی برای شستشوی لباس‌های خود استفاده کنید. حتی اگر اولین بار است قصد دارید از این دستگاه اتوماتیک استفاده کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز مطلب زیر را در این زمینه، مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش شستن لباس با ماشین لباسشویی


در ادامه با مهم ترین برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی، آشنا می‌شویم.

مهم ترین برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

زمانی که فرد هر کدام از برنامه‌های شستشو را انتخاب کند؛ به صورت خودکار زمان شستشو، سرعت چرخش، سرعت خشک کن و مدت زمان آبکشی لباس هم تنظیم می‌شود. بنابراین با شناختن برنامه‌های شستشو می‌توان بهترین انتخاب را انجام داد و در نتیجه بهترین استفاده را از امکانات ماشین لباسشویی برد. مهم ترین برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی عبارتند از:

برنامه شستشوی لباس‌های تیره (Dark Wash)

زمانی که از برنامه شستشوی لباس‌های تیره استفاده می‌کنید؛ این اطمینان را دارید که کیفیت لباس تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. دمای این برنامه طوری تنظیم شده است که رنگ لباس‌ها تغییر نکرده و اصطلاحا بور یا قرمز رنگ نشوند. در موارد زیادی هم بعد از شستشوی لباس‌های تیره، شوره‌هایی بر روی لباس باقی می‌مانند که با تنظیم لباسشویی روی برنامه لباس‌های تیره و استفاده این مشکل هم برطرف می‌شود. این لکه‌های سفید ناشی از مواد شوینده‌ای هستند که استفاده می‌شوند و برنامه شستشوی لباس‌های تیره به گونه‌ای است که از آب بیشتری برای شستشوی این لباس‌ها، استفاده می‌کند.

به طور کلی بهتر است برای لباس‌های تیره به جای پودر لباسشویی از مایع لباسشویی استفاده شود.

برنامه شستشوی متمرکز (intensive)

از این برنامه برای شستن لباس‌های کثیف و یا حتی معمولی استفاده می‌شود. این برنامه طوری تنظیم شده که این لباس‌ها را بدون هیچ اشکالی شستشو دهند. این روش با شرایطی تعبیه شده که در ابتدا این لکه‌ها از بین بروند و بعداً به شستشوی کامل می‌پردازد. این برنامه شستشو را تقریباً برای بسیاری از لباس‌ها می‌توان استفاده کرد.

برنامه شستشوی لباس‌های ورزشی (Sports Wear)

لباس‌های ورزشی از آن دسته لباس‌هایی هستند که در فواصل زمانی کوتاه نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. این لباس‌ها از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند و مسلما زودتر بو می‌گیرند. برنامه انتخابی باید به گونه‌ای باشد که اولا زمان شستشو را کاهش داده و ثانیا مقداری آب در ابتدا اضافه می‌شود که باعث کاهش دما شده و اجازه نمی‌دهد بافت لباس از بین برود. این موارد را می‌توانید رد برنامه شستشو که مختص لباس‌های ورزشی است، پیدا کنید. بنابراین توصیه می‌شود که برای شستن لباس‌های ورزشی که به دلیل تعریق زیاد تنها بو گرفته‌اند و آنچنان کثیف نیستند؛ از این برنامه استفاده کنیم.

برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

برنامه شستشو ملحفه، پتو (Duvet)

برخی از پارچه‌ها از الیاف خاصی برخوردار هستند که حساسیت‌های ویژه‌ای دارند. این پارچه‌ها شامل پارچه لباس‌های مخمل، ملحفه، پتو و … می‌شوند که اکثراً از الیاف مصنوعی تشکیل شده‌اند. در چنین مواردی باید از برنامه مخصوص شستشوی ملحفه و پتو استفاده کرد. این برنامه به گونه‌ای تنظیم می‌شود که بتواند از پس ملحفه و پتو بربیاید چون این اجناس از ضخامت بیشتری برخوردار هستند و نوع شستشو کاملاً متفاوت خواهد بود. قطعا میزان آب مصرفی در این برنامه بیشتر است و طبیعتا مدت زمان آبکشی هم به اندازه‌ای که هیچ ماده شوینده‌ای درون بافت آن‌ها نماند؛ بیشتر خواهد بود.

برنامه شستشو آلرژیک (Sensitive)

شستشوی آلرژیک یکی از برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی است که سلامت افراد را تضمین کرده و به بهداشت آن‌ها، اهمیت زیادی می‌دهد. برنامه شستشوی آلرژیک برای افرادی که نسبت به مواد شوینده حساس هستند هم بسیار مناسب است. در این برنامه دمای شستشوی لباس ثابت نگه داشته می‌شود و باعث می‌شود که عوامل حساسیت‌زا مثل میکروب‌ها و باکتری‌ها به طور کامل از سطح لباس‌ها، پاک شوند. در این برنامه زمان شستشو و آبکشی طولانی شده و مواد شوینده به طور کامل از سطح لباس‌ها پاک می‌شود. برنامه شستشوی آلرژیک از آب بیشتری برای آبکشی استفاده قرار می‌کند.

برنامه شستشوی لباس‌های ترکیبی (Mix)

این برنامه برای شستشوی لباس‌ها با جنس‌های مختلف کاربرد دارد و بهترین برنامه برای شستن انواع لباس‌هاست. اگر افراد قادر به تشخیص مناسب ترین برنامه شستشو برای لباس‌ها نباشند؛ بهتر است به سراغ برنامه ترکیبی بروند.

برنامه شستشوی لباس‌های ظریف (Delicates)

اگر پارچه‌ای را مورد شستشو قرار داده‌اید که از بابت آسیب به آن نگران هستید؛ باید این برنامه را انتخاب کنید. در واقع پارچه‌هایی مثل پرده‌های نازک و یا ابریشم که نسبتاً گران هستند و حساس‌تر از پارچه‌های لباس هستند؛ باید با این برنامه شسته شوند. این پارچه‌ها در این برنامه به صورت کندتری گردش می‌کند و الیاف آن‌ها کمترین آسیب را خواهد دید و فرآیند شستشوی آن‌ها به صورت کاملاً آرام و آهسته انجام می‌شود. در مورد شستن این‌گونه پارچه‌ها هم باید به جای پودر از مایع لباسشویی استفاده شود.

برنامه شستشوی سریع (Quick Super)

اگر برای شستشن لباس‌هایتان خیلی عجله دارید می‌توانید از برنامه شستشوی سریع استفاده کند. این برنامه، می‌تواند لباس‌های شما را در مدت زمان کوتاه 15 دقیقه شستشو دهد. در مواقعی که لباس‌ها فقط کمی بوی عرق می‌دهند و خیلی کثیف نیستند می‌توان از این برنامه استفاده کرد. برنامه شستشوی سریع یکی از برنامه‌های شستشوی لباسشویی است که کاربردهای فراوانی دارد و می‌توان از آن نهایت استفاده را برد.

برنامه شستشوی شبانه (Night Wash) و لباس‌های نخی (Cotton)

برنامه شستشوی لباس‌های نخی برای لباس‌هایی از جنس نخ و یا پنبه مناسب است و به شدت کیفیت لباس ها را حفظ می‌کند. در این برنامه میزان چرخش، مدت زمان و دمای آب طوری تنظیم شده که لباس‌های نخی و کتان صدمه نبیند.

یکی دیگر از برنامه‌های ماشین لباسشویی برنامه شبانه است. استفاده از این برنامه باعث می‌شود که شب‌ها تولید صدا توسط ماشین لباسشویی بسیار کاهش پیدا کند و موجب سلب آرامش نشود. برنامه شبانه از برنامه‌هایی است که برای تمام انواع لباس‌ها می‌توان آن را به کار برد و در واقع یک نوع برنامه ترکیبی هم هست.

برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

برنامه شستشوی پرده و اتوکشی (Curtains)

برنامه شستشوی پرده و اتوکشی از پرکاربردترین برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی است. در استفاده از این برنامه جنس پرده‌ها از بین نرفته و کیفیت آن‌ها حفظ می‌شود. پرده ها معمولا کثیفی خاصی ندارند و بیشتر گرو غبار بر روی آن ها می‌نشیند. بنابراین نیازی نیست که از برنامه‌های شستشوی طولانی برای آن‌ها استفاده کرد.

مهم ترین مزیت استفاده از این برنامه، عدم نیاز به اتوکشی پرده‌ها بعد از شستشوی آن‌هاست. بنابراین بهتر است برای لباس‌هایی که بعد از شستن معمولاً به سختی اتو می‌شوند؛ از این برنامه استفاده شود.

در این برنامه تنظیم دمای آب و سرعت شستن و خشک کردن لباس‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود لباس‌ها بهتر خشک شوند.

تنظیم دور خشک کن در لباسشویی

هدف از وجود این برنامه، خشک شدن لباس‌هاست و مسلما هر چقدر عدد آن بیشتر باشد لباسشویی انرژی بیشتری صرف می‌کند و لباس‌ها را خشک‌تر، تحویل می‌دهد. به صورت کلی اگر امکان خشک کردن لباس‌ها را در فضای باز دارید؛ بهتر است از دور کم برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید تا هم در مصرف برق خانگی‌تان، صرفه جویی شود و هم آسیبی به لباس‌ها وارد نشود.

دیگر برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

  • برنامه پیش شستشو (Pre Wash): ویژگی خاصی که دارد این است که قبل از شستشوی اصلی لکه‌ها را از بین می‌برد.
  • برنامه اقتصادی (Eco): مزیتی که دارد این است که با کمترین و حداقل مصرف انرژی شستشو را انجام می‌دهد.
  • برنامه تهی و یا خالی (Empty): مزیتی که دارد این است که می‌توان هنگام روشن بودن لباسشویی هم لباس به آن اضافه کرد.
  • برنامه آب‌کشی اضافه (Rinse): مزیتی که دارد این است که یک مرحله آب‌کشی اضافه‌تر دارد و می‌توان در این برنامه فقط لباس را آب کشید.
  • برنامه شستن دیگ ماشین لباسشویی (Drum Clean): مزیتی که دارد این است که با مواد شوینده و بدون لباس شستشو می‌شود و به نوعی برای زمان هایی که قصد ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی را دارید؛ بسیار کاربردی است.
  • برنامه امکان ایجاد تأخیر (Time Delay): مزیتی که دارد این است که می‌توان لباس‌ها را درون ماشین قرار داد اما زمان آغاز شستشو را به چند ساعت بعد موکول کرد.

برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

اگر بخواهید استفاده بهینه از ماشین لباسشویی داشته باشید؛ باید بتوانید از برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی در زمان‌های مناسبی استفاده کنید؛ با این کار علاوه بر اینکه عمر دستگاه افزایش می‌یابد؛ احتمال خرابی آن، بسیار پایین می‌آید. با این وجود ممکن است در شرایطی با مشکل خرابی ماشین لباسشویی روبرو شوید که در این صورت بهترین کار تماس با سرویس کاران ماهر است. برای این کار می‌توانید به وب سایت تمام سرویس رفته و درخواست سرویس کنید. تمام سرویس متشکل از گروهی از متخصصین است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و امکان ارائه مشاوره رایگان را هم به شما دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا