آموزش شستن لباس

آموزش شستن لباس با ماشین لباسشویی

برای استفاده از هر وسیله‌ای ابتدا باید نحوه کار با آن را بدانید. شستن لباس در لباسشویی هم اصولی دارد که البته دانستن آن‌ها نه تنها سخت نبوده بلکه باعث می‌شود بتوانید از ماشین لباسشویی خود، به صورت بهینه استفاده کرده و باعث بالا رفتن طول عمر آن بشوید. در این مقاله سعی کرده‌ایم با ذکر نکاتی شما را بیشتر با نحوه شست و شو با این دستگاه، آشنا کنیم.

آموزش شستن لباس با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس به صورت صحیح و اصولی باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: جداسازی لباس‌ها

قبل از هر چیزی باید لباس‎‌های رنگی را از لباس‌های سفید جدا کنید. پس از آن باید لباس‌های ابریشمی و ظریف مثل تیشرت‌ها را از لباس‌های زمستانی و پشمی که سنگین وزن‌تر هستند، جدا کنید. لباس‌های خیلی ظریف باید با دست شسته شوند تا آسیبی به بافت آن‌ها نرسد.

برخی از لباس‌ها و ملحفه‌ها دارای برچسبی هستند که به شما درباره نحوه شستشو توضیح می‌دهد. توصیه می‌شود قبل از اینکه آن‌ها را داخل محفظه ماشین لباسشویی قرار دهید؛ راهنمای آن‌ها را مطالعه کنید. برخی از پارچه‌ها نسبت به لباس گرم واکنش نشان داده و دچار تغییر رنگ و بافت می‌شوند. بنابراین همه لباس‌هایی را که برچسب “شستشوی جداگانه” و یا “شستشوی دستی” دارند را در دو دسته جداگانه، قرار دهید.

مرحله دوم: انتخاب دمای آب و دور خشک کن

دمای آب را به گونه‌ای انتخاب کنید که رنگ لباس‌ها تغییر نکند. برای اطمینان بیشتر، پیشنهاد می‌شود درجه دمای آب روی 30 یا 40 درجه باشد. انتخاب دور خشک کن ماشین لباسشویی بستگی به این دارد که چقدر می‌خواهید لباس شما به هنگام خروج از ماشین لباسشویی خشک باشد. برخی افراد ترجیح می‌دهند لباس‌های مرطوب را در هوای آزاد و زیر نور خورشید خشک کنند و بنابراین از دور پایین استفاده می‌کنند که البته در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

مرحله سوم: توجه به حجم لباس‌ها

با توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی، حجم لباس متناسب با آن را باید وارد کنیم و یا اگر حجم لباس‌ها به اندازه کافی نیست از برنامه شستشوی مناسب آن، استفاده کنیم. این کار باعث صرفه جویی در انرژی مصرفی دستگاه می‌شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن مواد شوینده

هر ماشین لباسشویی مخزنی برای اضافه کردن ماده شوینده دارد. برای این کار باید ابتدا در مخزن را باز کنید، سپس مقدار مورد نظر مواد شوینده (مایع و یا پودر) را به مخزن اضافه کنید. لباسشویی ممکن است علاوه بر مخزن مواد شوینده، جای مخصوصی برای ریختن نرم کننده هم داشته باشد. نرم کننده پارچه برای نرم کردن لباس‌ها، کاهش فشار ایستا و حتی ایجاد بوی مطبوع به لباس شویی، استفاده می‌شوند. البته توجه داشته باشید که برای لباس ورزشکاران، آتش نشانان و همچنین لباس‌هایی از جنس میکروفایبر، نباید از نرم کننده استفاده شود.

در نهایت اجازه دهید لباسشویی در حدود 10 ثانیه کار کند تا ماده شوینده با آب مخلوط شود.

مرحله پنجم: اضافه کردن لباس‌ها

سعی کنید لباس‌ها را به صورتی اضافه کنید تا مطمئن شوید که به هم پیچیده نیستند. همچنین از پر کردن ماشین لباس شویی بیش از 3 / 4 ظرفیت کامل، خودداری کنید. این کار باعث می‌شود لباس‌ها بتوانند به راحتی در طول چرخه شستشو، حرکت کنند.

مرحله ششم: زدن دکمه شروع

بعد از اینکه مایع شوینده را اضافه کرده و دمای آب و دور خشک کن را تنظیم کردیم کافی است دکمه استارت ماشین لباسشویی را زده و مدت زمان لازم را صبر کنیم تا لباس‌ها شسته شوند.

مرحله آخر: بیرون آوردن لباس ها

زمانی که فرآیند شستشوی لباس‌ها تمام می‌شود؛ نوبت به خارج کردن آن‌هاست. درب ماشین را به آرامی باز کرده و لباس‌ها را خارج کنید. اگر لباس‌ها هنوز کمی مرطوب هستند بهتر است آن‌ها را در فضای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

شستن لباس

نکات قابل توجه برای شستن لباس با ماشین لباسشویی

  1. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی از دهانشویه استفاده کنید: ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی اهمیت زیادی دارد. این کار باعث می‌شود عمر دستگاه بالاتر رود. اگر شوینده‌های مخصوص این کار را در دسترس ندارید؛ می‌توانید از دهانشویه‌های معمولی استفاده کنید. به این منظور نصف لیوان دهانشویه را در مخزن مخصوص مایع لباسشویی بریزید و ماشین را در حالت دور شستشوی کامل روشن کنید. به این ترتیب، ماشین لباسشویی ضد عفونی شده و قارچ، کپک و باکتری‌های مضر موجود در آن، از بین می‌روند.
  2. برای سفید شدن لباس‌ها، چند عدد قرص آسپرین داخل ماشین لباسشویی بیاندازید: قرص آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که این ماده باعث می‌شود لباس‌های سفید شما، سفیدتر از قبل شوند. لکه‌های زرد جامانده روی لباس‌های سفید با استفاده از این روش، از بین می‌روند.
  3. برای صاف کردن لباس‌هایی که چروک شده‌اند از شامپو بچه استفاده کنید: شامپو بچه یا نرم کننده می‌تواند لباس‌های چروک شده شما را صاف کرده و به اندازه اصلی خود برگرداند. برای این کار باید مقدار کمی از شامپو بچه را به وان آب گرم اضافه کرده و لباس را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن، قرار دهید. در نهایت لباس را آبکشی کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.
  4. لباس‌های خود را بر اساس ضخامت جدا کنید: لباس‌های خود را بر اساس ضخامتی که دارند از هم تفکیک کنید. لباس‌های پشمی آب بیشتری جذب می‌کنند و به همین ترتیب تمایل بیشتری برای جذب مایعات هم دارند. بنابراین لباس‌های با جنس الیاف مختلف نباید با هم شسته شوند.
  5. آب را روی دمای بالا قرار ندهید: دمای شستشوی لباسشویی نباید بیشتر از 30 درجه سانتیگراد باشد چراکه اگر دمای آب بالاتر از این باشد؛ لباس‌های رنگی، رنگ و روی خود را از دست می‌دهند.
  6. چند عدد توپی فویل آلومینیومی داخل ماشین لباسشویی بیاندازید: برای رفع الکتریسیته ساکن لباس‌ها، می‌توانید چند عدد توپی فویل آلومینیومی داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. این توپی‌ها بار الکتریکی ساکن روی لباس‌ها را جذب می‌کنند.
  7. برای شستن جوراب‌های کثیف از آب سرد استفاده نمایید: جوراب‌ها را نباید با آب گرم شست، چون اغلب کثیفی روی جوراب (مثل عرق) منشا پروتئینی دارد. اگر از آب داغ برای شستشوی چنین کثیفی استفاده کنید، این کثیفی همیشه در جوراب شما باقی خواهد ماند.

شستن لباس

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. اگر بتوانید از ماشین لباسشویی به صورت بهینه و به درستی استفاده کنید؛ احتمال خرابی آن بسیار پایین می‌آید. با این وجود ممکن است در شرایطی با مشکل خرابی ماشین لباسشویی روبرو شوید که در این صورت بهترین کار تماس با سرویس کاران ماهر است. برای این کار می‌توانید به وب سایت تمام سرویس رفته و درخواست سرویس کنید. تمام سرویس متشکل از گروهی از متخصصین است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و امکان ارائه مشاوره رایگان را هم به شما دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا