ملحفه های یکبار مصرف

آموزش تعمیر جاروبرقی در منزل

جاروبرقی از وسایل پرکاربرد و ضروری خانه است به طوری که زندگی بدون این وسیله زحمت‌کش، سخت می‌شود. نظافت منزل مهم‌ترین کاری است که امروزه به مدد مخترعان، به یک کار آسان تبدیل شده است. اگرچه جاروبرقی‌های امروزی با قدرت مکش زیادی که دارند؛ کار نظافت را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر کرده‌اند، اما این تنها یک سمت ماجراست. این وسایل مخصوصا اگر به درستی استفاده نشوند، سریع خراب می‌شوند و بعد از مدتی نیاز به تعمیر دارند. اگر به تازگی با این مشکل مواجه شده اید؛ بد نیست این مقاله را که درباره عیب یابی و تعمیر جاروبرقی در منزل است، مطالعه کنید. در این مقاله ما چند مشکل رایج را که ممکن است برای جارو برقی پیش آید، ذکر می‌کنیم و در ادامه به چگونگی حل آن مشکل می‌پردازدیم.

بسیاری از مشکلاتی که برای جارو‌های برقی پیش می‌آید معمولاً به آسانی قابل حل شدن هستند. از آنجایی که امروزه هزینه تعمیر جاروبرقی‌ها به شدت بالا رفته است؛ بد نیست درباره عیب یابی و تعمیرات آن اطلاعات کافی را داشته باشیم تا در صورت لزوم بتوانیم به تنهایی ان را تعمیر کنیم.

مراحل عیب یابی و تعمیر جارو برقی در منزل

  • روشن نشدن جارو برقی

اولین مشکلی که برای تعمیر جاروبرقی در منزل به آن می‌پردازیم و احتمالا برای کسانی که جاروبرقی دارند پیش آمده است؛ روشن نشدن جاروبرقی است که بسیاری از افراد از آن شکایت می‌کنند. در این مورد به شما پیشنهاد می‌کنم که قبل از هر چیز کنتور و جریان برق خانه را چک کنید تا مطمئن شوید که تمام اتصالات به درستی کار می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است جریان برق بعضی از مناطق خانه دچار افت شود و پریزی که جارو برقی را به آن متصل کرده‌اید در همان ناحیه‌ای باشد که برق رسانی به آن به خوبی انجام نمی‌شود. در نتیجه به اندازه کافی جریان برق برای روشن کردن آن وجود ندارد. در چنین شرایطی شما باید از قوی بودن برق خانه خود، اطمینان حاصل کنید.

  • چک کردن دکمه پاور دستگاه

اگر برق خانه مشکلی ندارد ممکن است مشکل از دکمه on/off جارو برقی باشد آن را چک کنید و ببینید سیم اتصالات آن سالم است یا خیر. ممکن است سیم‌هایی که موجب ارتباط بین موتور و دکمه on/off می‌باشند، دچار مشکل شده باشد. اگر متوجه شدید که سیم دچار اشکال و خرابی شده است هرچه سریع‌تر جارو برقی خود را به یک تعمیرکار خبره بسپارید تا خرابی به دیگر بخش‌های جاروبرقی سرایت نکند.

  • سر و صدای زیاد و غیرعادی جاروبرقی

مشکل رایج دیگری که برای جاروبرقی‌ها ایجاد می‌شود، اما به راحتی قابل حل شدن است و خود افراد می‌توانند در خانه به راحتی آن را برطرف نمایند، سر و صدای زیاد و غیر عادی جارو برقی است. لازم به ذکر است که جارو برقی‌ها همگی یک صدای ثابت دارند و هیچ جارو برقی وجود ندارد که اصلا صدا ندهد، ولی اگر صدای مهیب و زننده و گوش خراشی دارد، حتماً دچار مشکل شده است. بعضی از مشکلاتی که باعث ایجاد این صدا در جاروبرقی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • گیر کردن یک جسم خارجی: زمانی که یک جسم خارجی در منافذ جارو گیر کرده باشد یا اینکه تسمه یا بلبرینگ موتور دچار فرسودگی و خراب شدگی شده باشد، این صدای مهیب از آن به گوش می‌رسد. در این صورت باید این قطعات را تعویض کنید.
  • خرابی پروانه جاروبرقی: علت دیگر سر و صدای زیاد جاروبرقی این است که ممکن است پروانه آن خراب شده باشد در این صورت بهتر است اگر قابل تعمیر کردن نیست؛ اقدام به تعویض آن نمایید‌.
  • خرابی لرزش گیرهای دستگاه: قطعه‌های لاستیکی کوچکی در بدنه جاروبرقی وجود دارند که موجب می‌شوند جاروبرقی هنگام کار دچار لرزش نشود و به آرامی کار خود را انجام دهد اگر این قطعه‌ها خراب شده باشند و یا فرسوده شوند، باعث سر و صدای مهیبی از جاروبرقی می‌شوند.

  • خوب تمیز نکردن جاروبرقی

مشکل دیگری که برای جاروبرقی‌ها پیش می‌آید این است که ممکن است جاروبرقی خیلی خوب تمیز نکند و در واقع خیلی افراد از این موضوع شکایت دارند. در واقع اگر شما جارو می‌کنید، ولی همچنان آشغال‌ها و آلودگی‌ها روی فرش و سطوحی که جارو کرده اید باقی می‌مانند ممکن است عصبانی شد و از کوره در بروید. بهتر است به جای عصبانی شدن ابتدا به سراغ کیسه‌های جاروبرقی بروید و آن‌ها را چک کنید اگر کیسه پر شده باشد نمی‌تواند آشغال‌ها را بگیرد پس بهتر است هر چه سریع‌تر کیسه را خالی کرده و سپس دوباره جارو کنید. این کار هم در خیلی از مواردی که قصد تعمیر جاروبرقی در منزل را دارید، کارساز است.

راه حل سریع‌تر برای حل این مشکل این است که می‌توانید از کیسه‌های یک بار مصرف استفاده کنید که نیاز به شستن ندارند و به راحتی می‌توانید کیسه قبلی را دور انداخته و کیسه جدید را در مخزن جارو برقی قرار دهید. مزیتی که این کار دارد این است که به محیط زییست کمک کرده اید و اجازه نداده اید گرد و غبار خانه شما راه به جایی ببرند.

توصیه اکید ما به شما این است که هرگز نگذارید کیسه کاملاً پر شود و سپس اقدام به تعویض آن نمایید بهتر است که وقتی کیسه کمی از نصف پرتر شد؛ آن را خالی کنید تا فشاری به جارو برقی و موتور آن وارد نشود.

اگر بعد از عوض کردن کیسه متوجه شدید که هنوز جاروبرقی به خوبی کار خود را انجام نمی‌دهد؛ تمامی راه‌ها و منافذ جارو برقی را چک کنید تا اطمینان یابید که کاملاً تمیز هستند و آشغال و یا دکمه یا هر وسیله دیگری به درون آن‌ها نرفته باشد. چرا که وجود این وسیله‌ها موجب می‌شود که جارو نتواند خوب آشغال گیری کند.

سپس به سراغ بررسی فیلتر‌ها بروید و در صورت کثیف بودن؛ آن‌ها را شست و شو نمایید و یا اگر خراب هستند؛ یک فیلتر جدید تهیه کنید.

برای پیشگیری از خرابی جاروبرقی، توصیه می‌کنیم قبل از جارو کردن یک مکان تمامی وسایل اضافی را که شامل دکمه، سنجاق و وسایل تیز و برنده است را ار آن مکان، خارج کنید چرا که این وسایل ممکن است سبب آسیب رساندن به بدنه و خرطوم جاروبرقی شوند.

همچنین بهتر است هر از گاهی خرطوم جاروبرقی را تمیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که آشغال دهانه آن را نگرفته باشد، زیرا در این صورت کارایی جاروبرقی به شدت افت پیدا می‌کند. این یکی از مهمترین موارد در تعمیر جاروبرقی در منزل است و شاید بزرگترین علت کار نکردن دستگاه شما همین مورد به ظاهر ساده باشد.

  • بوی سوختگی جارو برقی

مشکل دیگری که برای جارو‌های برقی پیش می‌آید این است که ممکن است در حین کار متوجه بوی سوختگی از جاروبرقی شوید یعنی هنگامی که جاروبرقی در حال کار کردن است بوی لاستیک سوخته از جاروبرقی بلند شود.

تنها ایرادی که می‌توان از جاروبرقی در این مورد گرفت این است که موتور خراب شده است مثلا ممکن است قسمت خنک کننده و دیگر اجزای آن مانند بلبرینگ یا فن موتور خراب شده باشد. این قسمت‌ها را می‌توانید با خرید یک فن یا بلبرینگ جدید خودتان اقدام به تعویض آن‌ها نمایید تا مشکل به راحتی و به آسانی و با صرف زمان بسیار کمی برطرف شود.

یکی دیگر از علل بوی سوختگی جاروبرقی ممکن است انسداد مجاری و لوله و خرطوم جارو برقی باشد که در این صورت اشکال از موتور جاروبرقی است و به درستی کار نمی‌کند و یا ممکن است کثیف شده باشد و یا اجزای خارجی و آشغال‌ها ورودی آن را گرفته باشند که در این صورت فشار وارده روی موتور جاروبرقی دوچندان می‌شود و همزمان با بوی سوختگی صدای ناخوشایندی نیز از جاروبرقی بلند می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر بوی سوختگی را از جاروبرقی بلند شد سریعاً سیم جاروبرقی را از پریز جدا کنید و از کار با جاروبرقی زمانی که در پریز است، خودداری فرمایید. پس از آن مدتی را صبر کنید تا موتور جاروبرقی خنک شود و سپس اقدام به عیب یابی کنید.

  • داخل رفتن سیم جاروبرقی

یکی دیگر از مشکلات جارو‌های برقی این است که ممکن است در حین کار سیم جارو برقی به داخل برود اگر جارو برقی شما چنین مشکلی دارد اشکال از محفظه‌ای است که سیم در آن جای گرفته است. برای رفع این مشکل محفظه را باز کنید و داخل آن را بررسی کنید. رول و قرقره را به طور کامل بازبینی کنید تا بفهمید که مشکل از چیست و در صورت خراب بودن آن‌ها را تعویض نمایید. برای تعمیر جاروبرقی در منزل تمامی احتمالات را باید در نظر بگیرید.

سیم جاروبرقی از دو قسمت مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است برای برطرف کردن مشکل هر دو قسمت را بررسی کنید. همچنین موتور و سایر اجزا را که با سیم در ارتباط هستند را چک کنید چرا که ممکن است دچار اتصالات و خرابی شده باشند.

در پایان چند نکته را به شما ذکر می‌کنیم که موجب حفظ عمر بیشتر جاروبرقی شما می‌شود:

  1. هنگام کار با جاروبرقی سعی کنید که آن را زیاد نکشید و با احتیاط کار کنید چرا که زیاد کشیدن جاروبرقی و ناگهانی کشیدن آن سبب می‌شود که سیم‌های جارو برقی دچار اتصالات شوند و یا موتور آن خراب شود.
  2. سعی کنید که طولانی مدت جارو نکشید و اگر قصد دارید که تمام خانه‌تان را در یک روز جارو کنید، بین جارو کردن مکان‌های مختلف فاصله بگذارید و اجازه دهید که موتور به قدر کافی سرد شود تا قدرت دوباره کار کردن را داشته باشد در واقع این کار به طولانی کردن عمر جاروبرقی خودتان کمک می‌کند.

اگر جاروبرقی شما دچار مشکل شده است و با چک کردن مواردی که در این مقاله ذکر شد؛ موفق به عیب‌یابی و تعمیر جاروبرقی در منزل نشدید، بهترین کار تماس با تعمیرکاران مجاز است. برای تعمیرات تخصصی لوازم خانگی در منزل کافی است به وب سایت تمام سرویس رفته و با آن‌ها تماس بگیرید. حتی می‌توانید از مشاوره رایگان آن‌ها نیز، بهره گیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا