سر و صدای ماشین لباسشویی

علت سر و صدای ماشین لباسشویی چیست؟ (راه حل رفع آن)

ممکن است شما هم هنگامی که ماشین لباسشویی درحال شستن لباس هایتان است؛ صدا‌های مهیبی از آن بشنوید. اگر ماشین لباسشویی قدیمی باشد این سر و صدا‌ها تا حدودی عادی و رایج است، اما در صورتی که بیش از حد باشد و این صدا مربوط به یک ماشین لباسشویی جدید باشد؛ باید به دنبال علت آن بگردید. در ادامه دلایل بروز سر و صدای ماشین لباسشویی و روش‌های بر طرف کردن این مشکل را ذکر خواهیم کرد.

علت سر و صدای ماشین لباسشویی چیست؟

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی می‌تواند به مسائل مختلفی، مربوط باشد. این موضوع تنها مربوط به ماشین لباسشویی‌های ایرانی نبوده و حتی مشابه این مشکل را در ماشین‌هایی با برند‌های خارجی هم دیده ایم. در ادامه مهمترین دلایل بروز این مشکل را ذکر خواهیم کرد:

اشکال در موتور

در صورتی که حین کار کردن، سر و صدای ماشین لباسشویی زیاد شود؛ باید از کارکرد صحیح موتور آن، مطمئن شوید. اگر ایراد موترو جدی باشد؛ ممکن است بوی سوختگی نیز همراه با این صدای وزوز شنیده شود. در این صورت لازم است که دیگر از ماشین لباسشویی استفاده نکرده و حتما تکنسین را خبر کنید تا وضعیت موتور را بررسی و عیب‌یابی نماید.

آسیب دیدن کمک فنر

در ماشین لباسشویی‌ها قطعه‌ای به نام کمک فنر وجود دارد که وظیفه آن جلوگیری از ضربات سنگین حین چرخیدن دیگ ماشین است. کمک فنر‌ها از یک سو به قاب ماشین و از سوی دیگر به دیگ آن متصل هستند. با این حساب در صورتی که هر یک از کمک فنر‌ها آسیب دیده باشد، حرکت دیگ مختل شده و حین چرخش صدا‌های بلندی از آن به گوش خواهد رسید. اگر این مشکل سریعا برطرف نشود؛ بخش‌های دیگر ماشین لباسشویی هم صدمه می‌بیند.

خرابی ماشین لباسشویی

اشکال در پمپ

این مورد یکی از مهم‌ترین علل سر و صدای ماشین لباسشویی است. اگر حین وارد کردن یا خارج ساختن آب، صدای بلندی از آن به گوش می‌رسد؛ احتمال خرابی پمپ وجود دارد. البته در مواقعی که صدای وزوز از پمپ به گوش برسد، احتمال گیر کردن قطعه‌ای اضافه در آن وجود دارد. در این شرایط تکنسین پمپ را باز کردن و با تمیز کردن آن، مشکل برطرف خواهد شد.

شکستن سه شاخه نگه دارنده درام

در صورتی که سه شاخه نگه دارنده درام ماشین لباسشویی شکسته باشد، بدیهی است که حین کار لباسشویی، این قطعات لنگر می‌اندازند و موجب بروز صدای غیرعادی می‌شود. به این ترتیب حتی ممکن است قطعات درام با دیگ برخورد داشته باشند و صدا ایجاد شود. شما می‌توانید ابتدا چلیک را باز کرده و سپس درام را بررسی کنید. در صورت شکستگی در این قطعه، باید تعویض آن توسط کارشناس انجام شود.

گرفتگی پولی موتور و پمپ

پولی قطعه‌ای است که به تسمه پمپ یا تسمه متحرک کمک می‌کند تا حرکت روان‌تری داشته باشند. حال اگر پولی‌ها دچار خاک گرفتگی زیاد شده و یا به هر دلیلی صدمه دیده باشند، حین چرخش دیگ ماشین لباسشویی صدا‌های عجیب و ناخوشایندی به گوش می‌رسد که حاکی از لزوم تعویض یا تمیزکاری پولی است. این مورد باید توسط کارشناس سرویس و تعمیر ماشین لباسشویی باز شده و تعمیر یا تعویض گردد تا مشکل سر و صدای ماشین لباسشویی هم برطرف شود.

پارگی تسمه پمپ

معمولا بر اثر گذشت زمان، تسمه پمپ ماشین لباسشویی پوسیده شده و رفته رفته به مرحله پارگی می‌رسد. در صورت پاره شدن این تسمه، حین عملکرد ماشین لباسشویی، صدای زوزه یا جیرجیر خواهید شنید و این می‌تواند به عنوان علت صدای جیرجیر ماشین لباسشویی شناخته شده و نیاز به تعویض را هشدار دهد.

آسیب دیدگی تسمه کاهش حرکت دیگ

به جز تسمه‌های فوق، تسمه دیگری به نام تسمه کاهش حرکت دیگ داریم که برای کنترل حرکت دیگ در ماشین لباسشویی‌های درب از بالا مورد استفاده دارد. در صورتی که این تسمه آسیب دیده و یا حالت ارتجاعی خود را از دست داده باشد، حرکت دیگ حین عملکرد ماشین لباسشویی مختل شده و برخی اوقات ضربه‌ای به اتاق می‌زند. این ضربه موجب تولید صدای تق تق شده و در ضمن به دیگ نیز آسیب وارد می‌کند.

آسیب دیدگی یا شکستگی بلبرینگ‌ها

چیزی که باعث می‌شود دیگ ماشین لباسشویی، حین حرکت بچرخد، بلبرینگ‌های آن هستند. حال اگر این بلبرینگ‌ها بر اثر گذشت زمان یا هر اتفاق دیگری، شکسته یا آسیب جدی دیده باشند، صدای تق تق ناخوشایندی حین عملکرد ماشین لباسشویی خواهید شنید. البته اگر به حرکت دیگ یا مخزن ماشین هم نگاه کنید، احتمالا علاوه بر صدا دادن خشک لباسشویی خود، متوجه لنگر انداختن آن خواهید شد. در این صورت لازم است که بلبرینگ‌ها توسط کارشناس تعویض گردند.

گیر کردن جسم اضافی در واشر تخلیه

اگر مسیر تخلیه آب ماشین لباسشویی توسط اجسام گیر کرده باشد؛ صدای تق تق از آن شنیده می‌شود. در این حالت نیز باید این قطعه توسط کارشناس باز شده و کاملا تمیز گردد.

معمولا صدای زیاد ماشین لباسشویی هنگام آبکشی به یکی از موارد زیر مربوط می‌شود:

  • تراز نبود جای ماشین لباسشویی روی زمین
  • آسیب دیدگی تسمه کاهش حرکت دیگ
  • خرابی کمک فنر‌های دیگ
  • آسیب دیدگی یا شکستگی بلبرینگ‌ها
  • شکستن سه شاخه نگه دارنده درام

سر و صدای ماشین لباسشویی

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. با مطالعه این مقاله؛ می‌توانید تا حدود زیادی مشکلات مربوط به سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی را برطرف کنید، اما بعضی اوقات نیاز به تعمیرات تخصصی‌تری هست. در این شرایط بهترین کار تماس با سرویس کاران ماهر است. برای این کار می‌توانید به وب سایت تمام سرویس رفته و درخواست سرویس کنید. تمام سرویس متشکل از گروهی از متخصصین است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و امکان ارائه مشاوره رایگان را هم به شما دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا