ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

نحوه تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از لوازمی است که به صورت مکرر، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسلما به نظافت نیاز دارد. اغلب افراد تصور می‌کنند چون این وسیله خود فرآیند شستشو را انجام می‌دهد، احتیاجی به تمیز کردن  ندارد، در صورتی که این گونه نبوده و محیط مرطوب ماشین لباسشویی می‌تواند محلی برای تجمع انواع قارچ و میکروب باشد. بنابراین ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی باید در زمره یکی از کارهای اساسی شما باشد.

چه زمانی وقت تمیز کردن ماشین لباسشویی است؟

با مشاهده هر کدام از نشانه‌های زیر، متوجه می‌شوید که زمان آن فرا رسیده است که برای تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی خود، دست به کار شوید.

۱. احساس بوی ناخوشایند

بوی ناخوشایندی که ممکن است از ماشین لباسشویی حس کنید؛ معمولا به دلیل وجود باکتری‌های درون دیگ لباسشویی است و باید بدانید که این باکتری‌ها در حین شستشو، به راحتی به لباس شما منتقل می‌شوند. بنابراین نباید تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی را به تاخیر بیاندازید.

۲. وجود کپک در ماشین لباسشویی

واشر پلاستیکی دور درب ماشین لباسشویی باید پس از هر بار شستشو، به خوبی خشک شود. اگر این مکان کوچک مرطوب بماند؛ به یک خانه امن برای پرورش کپک تبدیل می‌شود. عدم خشک کردن این واشر در هر بار شستشو موجب پک زدن آن می‌شود. این کپک‌ها می‌توانند در حین فرایند شستشو به لباس شما منتقل و باعث بروز ناراحتی‌های پوستی شوند. مزیت دیگری که خشک کردن این ناحیه دارد این است که از پوسیدگی این قطعه، جلوگیری می‌کند.

۳. لباس‌ها را بررسی کنید

یکی از نشانه‌هایی که به شما می‌گوید زمان تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی رسیده است؛ افتادن لکه‌های سیاه روی لباس‌های شسته شده است. برای اطمینان لباس‌ها راپس از اتمام فرآیند شستشو، بررسی کنید و در صورت وجود این لکه‌ها، متوجه می‌شوید که زمان تمیز کردن لباسشویی فرارسیده است.

ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

نحوه تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

اگر حتی یکی از نشانه‌های بالا را در ماشین لباسشویی خود مشاهده کردید؛ وقت آن رسیده است که آن را تمیز کنید. این کار بسیار راحت و آسان است بوده و شما می‌توانید با روش‌های مختلفی لباسشویی را تمیز و ضد عفونی کنید. این گونه خیالتان از بابت سلامتی و عدم انتشار میکروب و آلودگی، راحت است. با استفاده از مواد مختلفی می‌توان فرآیند ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی را انجام داد که به چند مورد از آن‌ها، اشاره خواهیم کرد. البته لازم به ذکر است که در هر کدام از این روش‌ها باید از برنامه های شستشو با دمای آب بالا، استفاده کنید.

استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین

یکی از روش‌های طبیعی و ساده برای تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی استفاده از سرکه و جوش شیرین است. سرکه یک ماده ضدعفونی‌کننده قوی است که به خوبی باقی مانده مواد شوینده در ماشین لباسشویی را از بین می‌برد. اگر مواد شوینده در ماشین به جا بماند؛ می‌تواند باعث ایجاد رسوب و گرفتگی شود.

نحوه تمیز کردن کردن ماشین لباسشویی سطلی

اگر ماشین لباسشویی شما از نوع سطلی است، قبل از هر کاری باید اجازه دهید ماشین از آب گرم پر شود و شروع به کار کند. پس از آن، سه یا چهار فنجان سرکه را به این آب گرم اضافه کنید. در نهایت نصف فنجان جوش شیرین را به محلول اضافه کنید و اجازه دهید باهم به خوبی ترکیب شوند.

پس از ترکیب این مواد، ماشین لباسشویی را متوقف کنید و اجازه دهید این محلول، به مدت یک ساعت درون ماشین باقی بماند. با این روش فرآیند تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی تکمیل شده و تمامی باکتری‌ها و کپک‌ها از بین می‌روند.

برای تمیز کردن قسمت‌های بیرونی تنها کافیست یک پارچه لطیف را با محلول آب و سرکه مرطوب کرده و آن را روی تمامی دستگیره‌ها و بدنه ماشین بکشید. بعد از تمام شدن چرخه شستشو، یک دستمال تمیز بردارید و درون سطل را تمیز کنید.

استفاده از وایتکس یا سفید کننده

ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی با وایتکس هم راهی بسیار ساده و موثر است. برای این کار نیمی از وایتکس را درون فنجان آن بریزید، درب ماشین لباسشویی را باز کنید و محلول را داخل آن بریزید. ماشین را روشن کرده و داخل آن را با آبگرم پر کنید و اجازه دهید محلول برای حدود یک ساعت درون سطل، باقی بماند. حال می‌توانید با اطمینان از تمیز شدن ماشین لباسشویی‌تان، لباس‌ها را با خیال راحت به دست آن، بسپارید. اگر محلول سفید کننده ندارید می‌توانید آن را از سایت دیجی کالا و به صورت اینترنتی، خریداری کنید.

استفاده از قرص ضد عفونی کننده

برای ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی قرص ضد عفونی کننده ماشین لباسشویی نیز یک گزینه ایده‌آل برای این کار است. این قرص تمام رسوبات باقیمانده در دیگ و المنت‌های ماشین را پاک می‌کند و بوهای نامطبوع را از بین می‌برد. برای استفاده تنها لازم است ماشین را به صورت کاملا خالی بگذارید و یک قرص ضد عفونی کننده داخل آن قرار دهید. سپس چرخه شستشو با آبگرم را انتخاب کنید و اجازه دهید قرص به آرامی در داخل آب، حل شود. به همین سادگی!

برای تمیز ماندن ماشین لباسشویی چه کنیم؟

برای اینکه مجبور نشوید در فواصل زمانی کم، کار تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی را انجام دهید؛ باید مواردی را در نظر داشته باشید. اول اینکه بعد از کامل شدن چرخه شستشو، لباس‌ها را به سرعت بیرون بیاورید و نگذارید که این لباس‌ها درون ماشین باقی بمانند. اگر لباس‌های خیس درون ماشین لباسشویی رها شوند، به دلیل وجود رطوبت، به محلی برای رشد و تکثیر باکتری و قارچ‌ها تبدیل خواهند شد. این مسئله باعث ایجاد بوی نامطبوع نیز می‌شود و می‌تواند بر عملکرد ماشین تاثیر منفی بگذارد.

دومین مرحله برای تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی اینکه بعد از کامل شدن شستشو، درب ماشین لباسشویی را باز کنید و اجازه دهید رطوبت تبخیر شود. بستن درب آن باعث می‌شود رطوبت، درون دیگ به دام بیفتد. به همین دلیل رطوبت درون دستگاه باعث رشد میکروب خواهد شد. همچنین باید با یک پارچه خشک، لایه پلاستیکی دور دیگه ماشین را خشک کنید، در فرایند شستشو این قسمت پر از آب می‌شود و باید آب آن گرفته و خشک شود.

در نهایت باید بعد از خالی کردن لباس‌ها، درب دستگاه را باز گذاشته و اجازه دهید رطوبت و خیسی درون ماشین از بین برود.

تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک

برای این کار باید محفظه مخصوص پودر ماشین لباسشویی را باز کنید و دو فنجان سرکه (یا جوش شیرین)، یک چهارم فنجان جوش شیرین و یک چهارم فنجان آب در آن بریزید. علاوه بر موارد گفته شده، باید مقداری جوش شیرین هم، روی لاستیک ماشین لباسشویی بپاشید. حالا ماشین را روشن کرده و بگذارید دستگاه بدون لباس و با مواد گفته شده فرایند شستشو را آغاز کند.

اگر دور لاستیک لباسشویی کپک زده است؛ می‌توانید از همان ترکیب جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن ماشین لباسشویی و رفع کپک‌ها، استفاده کنید. پس از اتمام چرخه‌های شستشو، با استفاده از یک حوله تمیز، واشر لاستیکی ماشین را خشک کرده و درب دستگاه را باز بگذارید تا درون آن به طور کامل خشک شود.

در مرحله آخر از ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی باید کمی مایع ظرفشویی را در آب گرم حل کرده و با کمک یک حوله لطیف آن را به بدنه دستگاه و قسمت‌های بیرونی آن بکشید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی یکی از کارهای ضروری است که باید آن را جدی بگیرید، املاح و مواد معدنی موجود در آب و مواد شوینده می‌توانند باعث رسوب‌گذاری در قسمت‌های مختلف ماشین شوند که اگر این رسوبات طی فرایند تمیز کردن ماشین لباسشویی از بین نروند؛ می‌تواند آثار مخربی روی سیستم و نحوه عملکرد ماشین بگذارد و باعث ایجاد هزینه شود. اگر ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شده است و به رسوب‌زدایی یا تعمیر احتیاج دارد، کافیست درخواست خود را در سایت تمام سرویس، ثبت کنید. حتی می‌توانید مشاوره رایگان از سرویس کاران ماهر سایت تمام سرویس، دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا