برند جاروبرقی ایرانی

مقایسه جاروبرقی سطلی و خوابیده

این روزها در هر خانه، اداره یا مغازه‌ای جاروبرقی وجود دارد که تمیز کاری بدون آن بسیار مشکل می‌شود. اگر برای خرید جاروبرقی در بازار جستجو کنید؛ با تعداد بسیار زیادی از برند و مدل مواجه می‌شوید که کار را برای انتخاب، سخت‌تر می‌کند. البته ساز و کار همه این مدل‌های یکسان است اما امکانات و ویژگی‌های ظاهری متفاوت است. در این بین ویژگی ظاهری برای خیلی افراد اهمیت دارد. جاروبرقی‌ها از نظر ظاهر به دو دسته‌ کلی جاروبرقی سطلی و خوابیده تقسیم می‌شوند که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند. در ادامه این مقاله به مقایسه جاروبرقی سطلی و خوابیده می‌پردازیم. البته این مقایسه تنها مختص جاروبرقی‌های خانگی (و نه صنعتی) است.

مقایسه جاروبرقی سطلی و خوابیده

جاروبرقی‌های سطلی

این نوع از جاروها که به جاروهای عصایی یا ایستاده هم شناخته می‌شوند به گونه ای هستند که مخزن زباله‌، موتور، پارویی و دستگیره همگی در یک بدنه جای گرفته‌اند. این نوع از جاروها لوله خرطومی ندارند و به خاطر ظرفیت محدود مخزن زباله، برای استفاده در مکان‌هایی که مساحت زیادی دارند؛ مناسب نیستند. البته نمونه‎های صنعتی این جاروها برای مساحت‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود اما در نمونه‌های خانگی این طور نیست. جاروبرقی سطلی خانگی معمولا سیم‌جمع‌کن نداشته و سیم برق آن‌ها به‌ صورت دستی جمع شده و به گیره‌های روی بدنه، آویزان می‌شود.

نوع دیگری از جاروبرقی‌های سطلی به صورت نیمه صنعتی تولید می‌شوند که علاوه بر داشتن امکانات زیاد، به صورت جمع‌ و جور ساخته می‌شوند تا برای نگهداری، فضای زیادی اشغال نکنند. این گروه از جاروبرقی‌ها به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌شوند:

  • جاروهای کیسه‌دار
  • جاروهای مخزنی یا بدون کیسه

در جاروهای کیسه‌دار از کیسه‌هایی با جنس‌های مختلف (پارچه‌ای، پلیمری و یا کاغذی) برای نگهداری گرد و خاک و زباله‌، استفاده می‌شود که البته می‌توان از کیسه‌های دائمی یا یکبار مصرف برای آن‌ها، استفاده کرد. کیسه‌های مورد استفاده را می‌توان به راحتی از فروشگاه‌ها، تهیه کرد. البته باید توجه داشته باشید که استاندارهای لازم را داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که گرد و غبار از آن، خارج شود.

در جاروهای بدون کیسه هر چیزی که توسط موتور مکیده می‌شود؛ در مخزنی پلاستیکی (عموما شفاف) جمع می‌شود و لازم است هر بار بعد از پر شدن مخزن، آن را تخلیه و تمیز کنید. این گروه از جاروبرقی‌ها معمولا  از نظر اندازه، کوچک تر از انواع کیسه‌دار خود هستند.

مقایسه جاروبرقی سطلی و خوابیده

جاروبرقی‌های خوابیده

جاروبرقی‌های خوابیده نوع متداول جاروهای خانگی هستند که شاخصه‌ اصلی آن‌ها وجود خرطومی و لوله‌ فلزی در آن‌هاست. برای این جاروها می‌توان کیسه دائمی یا کیسه یکبار مصرف ، استفاده کرد.

دیگر امکانات جاروبرقی‌ها در هر دو نوع جاروبرقی سطلی و خوابیده یکسان است. در زیر به تعدادی از این امکانات می‌پردازیم:

  • لوله تلسکوپی: جاروبرقی‌های دارای لوله تلسکوپی این امکان را دارند که در شرایط خاص یا برای تطبیق با قد کاربر قابل تنظیم باشند. این ویژگی باعث می‌شود تا لوله‌های فلزی روی ‌هم بلغزند و در اندازه‌های از پیش تعریف‌شده ثابت شوند.
  • لوله خرطومی: لوله خرطومی این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورند که به‌ راحتی به چپ و راست، عقب و جلو حرکت کنند. این لوله‌ها معمولا پلاستیکی هستند. طول لوله‌های خرطومی در بیشترین حالت، در حدود ۲ متر است و اگر از این مقدار خیلی بیشتر باشد؛ قدرت مکش کاهش پیدا کرده و دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت.
  • محل اتصال لوله خرطومی به بدنه: شاید این مورد کم‌ اهمیت به نظر برسد اما وجود این مکانیسم ویژه در محل اتصال لوله خرطومی به بدنه قدرت مانور را بالا برده و به کاربر این امکان را می‌دهد که بتواند به راحتی در هر سمتی بچرخد. این مکانیسم اتصال معمولا در جاروبرقی‌های بدون کیسه به کار گرفته نمی‌شود.
  • نشانگر پر بودن مخزن: وجود این نشانگر برای جاروبرقی‌های کیسه‌دار الزامی است تا بتوانید زمان تخلیه کیسه جارو را به راحتی متوجه شوید. به نظر می‌رسد وجود این ویژگی برای جاروهای بدون کیسه، لزومی نداشته باشد، زیرا مخزن آن‌ها شفاف بوده و میزان آشغال جمع شده در آن‌ها به راحتی دیده می‌شود. این نشانگر به‌ صورت یک نوار قرمزرنگ یا چراغ روشن‌ شده و کاربر را از پر بودن کیسه، مطلع می‌سازد.
  • چرخ‌های جاروبرقی: چرخ‌ها یکی از موارد مهم در جاروبرقی محسوب می‌شود. چرخ‌ها یا در کنار دستگاه نصب می‌شوند یا در زیر آن به شکلی مخفی نصب می‌شوند. در مدل‌هایی که چرخ در کنار بدنه جارو قرار می‌گیرد یک چرخ دوار هم در زیر دستگاه نصب می‌شود تا قدرت مانور جارو بالا برود. بزرگ بودن چرخ‌ها و چرخش راحت آن‌ها باعث می‌شود تا جارو روی سطوح مختلف به آسانی حرکت کند.
  • دستگیره جاروبرقی: یکی از بخش‌های مهم جاروبرقی دستگیره است زیرا مستقیما با کاربر در ارتباط است. دستگیره جارو باید به گونه‌ای باشد که بتوان جارو را به آسانی حمل و نقل کرد.
  • کنترل روی دسته: یکی از مواردی که در انتخاب جارو برای افراد تاثیر زیادی دارد وجود دکمه‌ خاموش و روشن جارو روی دسته است. در جاروهایی که این امکان وجود ندارد؛ کاربر برای روشن و خاموش کردن و تغییر قدرت مکش مجبور است از روی بدنه دستگاه، این کار را انجام دهد.
  • سیم برق و سیم‌جمع‌کن: تقریبا تمام جاروبرقی‌های خانگی در حال حاضر دارای سیم‌جمع‌کن هستند و این کار با فشردن دکمه‌ پدالی روی بدنه انجام می‌شود. کابل برق معمولا بین ۶ تا ۹ متر است و هر چقدر طولانی‌تر باشد؛ بهتر است. زیرا این امکان را به کاربر می‌دهد که به راحتی مساحت زیادی را تمیز کند.
  • فیلترهای جاروبرقی: هوایی که طی جارو کشیدن به درون جاروبرقی مکیده می‌شود؛ توسط موتور جارو در مسیر خود می‌تواند از فیلترهای تعبیه‌شده در جارو عبور کند و سپس از دستگاه خارج شود. امروزه تقریباً تمام جاروهای خانگی دارای فیلتر «هپا» هستند. این فیلتر قبل از اینکه هوا را به بیرون از جارو منتقل کند؛ تصفیه می‌کند. بنابرای وجود این امکان، برای افرادی که مبتلا به آلرژی هستند، مفید است.
  • صدای جاروبرقی: جاروبرقی‌های قدیمی سر و صدای بسیار بالایی داشتند و به مرور تولید کنندگان دریافتند که برای جلب رضایت مشتری باید از میزان صدای جاروها تا حد ممکن، کم کنند. از نظر میزان صدا تفاوت چندانی بین جاروهای کیسه‌دار یا بدون کیسه وجود ندارد. به طور کلی میزان صدای جاروبرقی‌های کیسه‌دار می‌تواند بیشتر از جاروهای مخزنی با قدرت موتور برابر باشد.

مقایسه جاروبرقی سطلی و خوابیده

ظاهر جارو شاید آخرین چیزی است که می‌توان به آن اهمیت داد و چون کاملا سلیقه‌ای است، آن را به عهده خریدار می‌گذاریم. به جز ظاهر ظاهر، وزن جارو در درجه اهمیت بالایی قرار می گیرد، اگر وزن جارو زیاد باشد در مواردی که نیاز به جابجایی عمودی جارو باشد؛ کاربر احساس نارضایتی خواهد کرد.

فاکتور مهم بعدی توان یا قدرت موتور جارو و همچنین توان مکش آن است که با عددی نشان داده می‌شود و واحد آن وات است. قدرت موتور جاروهای خانگی به‌ صورت عمومی چیزی بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ وات بوده و توان مکش همیشه عددی کمتر از قدرت موتور خواهد بود. لازم به ذکر است که قدرت مکش با قدرت موتور فرق می‌کند و تابع ساختار جارو است. فریب شگرد فروشنده‌ها را نخورید که لوله خرطومی را جدا می‌کنند و قدرت مکش را با چسباندن دستشان به ورودی هوا روی بدنه نشان می‌دهند. قدرت مکش باید در سر پارویی و با نصب کامل لوله‌ها تست شود. ممکن است در چنین حالتی قدرت مکش بسیار پایین باشد.

اگر این دستگاه را از بین بهترین مدل های جاروبرقی هم انتخاب کرده باشید اما به درستی از آن استفاده نکنید؛ به سرعت دچار خرابی می‌شود. به هر حال شما اگر در منزل و یا هر مکان دیگری از جاروبرقی استفاده می‌کنید و اخیرا با مشکل خرابی دستگاه روبرو شده‌اید؛ بد نیست با سرویس کاران ماهر تمام سرویس تماس گرفته و از مشاوره رایگان آن‌ها، بهره گیرید. این مجموعه در زمینه تعمیر لوازم خانگی فعالیت داشته که می‌توانید با خیال راحت، لوازم برقی خود را که دچار آسیب شده‌اند؛ به آن‌ها بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا