مایع لباسشویی

مایع لباسشویی بهتر است یا پودر؟

برای شستشوی لباس‌ها اولین چیزی که نیاز دارید شوینده مناسب است. شاید شما هم دقیقا ندانید چه نوع شوینده‌ای می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در سال‌های اخیر علاوه بر پودرها، شوینده‌های مایع هم به بازار آمده‌اند. اگر نمی‌دانید بین مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی کدام یک را تهیه کنید؛ این مطلب را بخوانید تا با مزایای هر کدام ۀشنا شوید و بتوانید بهترین شوینده را برای ماشین لباسشویی‌تان انتخاب کنید.

مایع لباسشویی بهتر است یا پودر؟

قبل از اینکه یک پاسخ روشن و شفاف بدهیم؛ بهتر است به معرفی انواع مختلف هر کدام بپردازیم و در نهایت پس از بررسی مزایای هر کدام، انتخاب را بر عهده خودتان بگذاریم:

آشنایی با انواع پودر لباسشویی

پودر‌های موجود در بازار جزء قدیمی‌ترین شوینده‌های لباس محسوب شده و به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. پودر مخصوص لباس‌های رنگی

همانطور که از اسم این شوینده مشخص است؛ این پودرها مخصوص پارچه‌ها و لباس‌های رنگی هستند. پودرهایی که مخصوص لباس‌های رنگی هستند همانند اکثر پودرهای موجود در بازار، حاوی آنزیم‌هایی برای از بین‌ بردن انواع لکه‌ها هستند. پودرهای دارای آنزیم در حین شستشو آسیبی به بافت پارچه وارد نمی‌کنند. این شوینده‌ها به وفور در بازار هستند.

۲. پودر مخصوص لباس‌های سفید

اگر ملحفه‌هایی به رنگ سفید دارید و یا ترجیح می‌دهید تیشرت‌های سفیدتان بدون بی رنگ و کدر شدن به خوبی شسته شوند؛ این پودرها گزینه مناسبی به نظر می‌رسند. استفاده از پودر مخصوص لباس‌های سفید درخشندگی خاصی به الیاف پارچه می‌دهد. البته این شوینده به وفور در بازار پیدا نمی‌شود.

۳. پودر لباس کودک

کودکان پوست لطیف و حساسی دارند و باید برای شستن لباس‌های آن‌ها دقت بیشتری داشت. پودر شوینده مخصوص لباس‌های کودک به خوبی لکه‌های روی لباس‌ کودک را از بین می‌برد و مهم تر اینکه با پوست لطیف کودکان ملایم و مهربان است.

مایع لباسشویی

آشنایی با انواع مایع لباسشویی

تنوع مایع‌های لباسشویی در بازار نسبت به پودر بسیار بیشتر است. برخی از انواع مایع لباسشویی عبارت‌اند از:

۱. مایع لباسشویی روزانه

اگر هر بار پس از پوشیدن لباس‌هایتان عادت به تعویض و شست و شوی آن‌ها دارید؛ مایع لباسشویی روزانه بهترین انتخاب است. این شوینده برای شستن انواع لباس‌ها با رنگ‌های متفاوت مناسب است و با نام جنرال (general) مشخص می‌شود. حتی انواع لباس‌های خاص و مجلسی یا پرده‌های سوزن‌دوزی و ابریشمی را هم می‌توانید با این شوینده‌ها بشویید بدون اینکه کوچکترین آسیبی ببینند.

۲. مایع مخصوص لباس کودک

همانطور که گفتیم به دلیلی حساسیتی که پوست کودکان دارند؛ باید در انتخاب شوینده برای شستن لباس‌های آن‌ها دقت بیشتری داشته باشیم. مایع مخصوص لباس کودک حاوی نرم‌کننده است و از ایجاد حساسیت و الکتریسیته ساکن جلوگیری می‌کند.

۳. مایع لباسشویی پلی‌واش

این مایع لباسشویی به دلیل داشتن انواع آنزیم‌های طبیعی برای شستن انواع لباس مناسب است به گونه‌ای که قدرت از بین بردن لکه‌ها را بدون آسیب به بافت و رنگ پارچه دارد. مایع لباسشویی پلی واش به محفظه ماشین ‌لباسشویی آسیبی وارد نمی‌کند و از طرفی لباس‌ها را تمیز و درخشان می‌شوید.

۴. مایع مخصوص لباس‌های مشکی و تیره

این مایع برای حفظ رنگ و بافت پارچه‌های مشکی مثل انواع چادر و مانتوهای مشکی، فوق‌العاده است‌. مزیتی که استفاده از این شوینده دارد این است که از بور شدن لباس‌های مشکی یا سرمه‌ای جلوگیری کرده و با از بین‌ بردن الکترسیته ساکن، مانع از جذب‌ شدن گرد و غبار به پارچه می‌شود.

۵. مایع مخصوص لباس‌های سفید

این مایع مخصوص انواع لباس‌های سفید، ملحفه و پرده‌های سفید و روشن است. این شوینده با شست‌ و شوی ملایمی که دارد؛ انواع لک‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

حال که با انواع شوینده به صورت پودر و مایع برای لباسشویی آشنا شدید؛ این سوال مطرح می‌شود که باید کدام یک را انتخاب کنیم. برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، بهتر است با مزایای هر کدام، آشنا شوید.

شستن لباس

مزایای پودر لباسشویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • پودر لباسشویی نسبت به انواع مایع آن، قدرت بیشتری برای از بین‌ بردن لکه‌های قدیمی و سرسخت دارد.
  • ببه دلیل اینکه بسته‌بندی پودر لباسشویی از جنس مقوا است سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
  • پودر لباسشویی قیمت زیادی ندارد و مقرون‌ به‌ صرفه است.
  • پودر لباسشویی برخلاف مایع لباسشویی نیاز به مواد نگهدارنده ندارد.
  • پودر لباسشویی حاوی آلکیل بنزن سولفونات است که برای پاک‌کردن لکه‌هایی مانند لکه گِل، خاک و چمن مناسب‌تر است.

معایب پودر لباسشویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • پودر برای حل شدن به آب گرم نیاز دارد و اگر از آب سرد استفاده کنید، به خوبی حل نمی‌شود و روی لباس‌ها سفیدک باقی می‌گذارد.
  • پودر لباسشویی حاوی سدیم سولفات است که برای محیط زیست مضر است.
  • پودر لباسشویی در مقایسه با نوع مایع حاوی مواد شیمیایی بیشتری است که برای ماشین لباسشویی مضر بوده و سبب خوردگی آن می‌شود.
  • پودر حتما باید در یک مکان خشک نگهداری شود زیرادر صورت مرطوب‌ شدن، کارکرد خود را از دست می‌دهد.
  • مصرف آب در استفاده از پودر بیشتر است زیرا پودر برای حل شدن نیاز به آب بیشتری دارد.
  • پودر لباسشویی تنوع چندانی ندارد.

مزایای مایع لباسشویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای شستشو نیازی به حل شدن در آب گرم ندارد و در شست و شو با آب سرد، اثری روی لباس به جای نمی‌گذارد.
  • نسبت به پودر مواد شیمیایی کمتری دارد و در نتیجه برای ماشین لباسشویی و محیط‌ زیست بهتر است.
  • می‌توانید مایع لباسشویی را به‌ جای محفظه شوینده ماشین، مستقیم داخل درام (محفظه اصلی) بریزید.
  • مایع لباسشویی در مقایسه با پودر از تنوع محصول بیشتری برخوردار است.
  • مایع لباسشویی نسبت به پودر، با الیاف پارچه ملایم‌تر رفتار می‌کند.
  • ماشین‌های لباسشویی جدید و پیشرفته بیشتر با شوینده‌های مایع سازگار هستند.
  • برای لکه‌های روغنی و چسبنده مانند گریس بهتر از پودر عمل می‌کند.

معایب مایع لباسشویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مایع نسبت به پودر گران‌تر است.
  • معمولا در ظروف پلاستیکی به بازار عرضه می‌شود که برای طبیعت و محیط زیست، مضر هستند.
  • برای شست‌ و شوی روزانه و لکه‌های جدید بسیار مناسب است، اما در از بین بردن لکه‌های سرسخت و قدیمی چندان کارایی ندارد.
  • در ترکیبات خود نگهدارنده دارد که مضر هستند.
  • باید به دور از دستری کودکان نگهداری شود چرا که مواردی مبنی بر مسمومیت کودکان با مایع لباسشویی گزارش شده است.

نتیجه گیری؛ پودر یا مایع؟

هر فردی با توجه به نیازی که برای شستشو دارد می‌تواند هر کدام را انتخاب کند. به طور کلی اگر قصد از بین‌ بردن لکه‌های قدیمی و لکه های ناشی از گل را دارید، بهتر است از پودر استفاده کنید و اگر رفع لکه‌های جدیدتر و لکه‌های روغن و گریس مد نظر شماست؛ مایع شوینده انتخاب بهتری است. در کل شاید بهتر باشد هر دو نوع شوینده را بخرید و در شرایط مختلف از نوع مناسب آن استفاده کنید زیرا انتخاب یک شوینده مناسب به عوامل مختلفی مثل نوع لباس، نوع لکه‌های روی لباس‌ها، برنامه شست‌ و شوی ماشین، درجه سختی آب در محل زندگی شما، دمای مناسب آب، در دسترس بودن شوینده مورد نظر در محل زندگی‌تان، هزینه و صرفه اقتصادی و نوع ماشین لباسشویی، بستگی دارد.

شوینده ماشین لباسشویی

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و بتوانید بهترین شوینده را برای شستشوی لباس‌هایتان، تهیه کنید. به طور کلی اگر شستن لباس با ماشین لباسشویی را بلد باشید و به درستی از آن استفاده کنید؛ می‌توانید کارایی و عمر دستگاه را افزایش دهید. با این وجود ممکن است در شرایطی با مشکل خرابی ماشین لباسشویی روبرو شوید که در این صورت بهترین کار تماس با سرویس کاران ماهر است. برای این کار می‌توانید به وب سایت تمام سرویس رفته و درخواست سرویس کنید. تمام سرویس متشکل از گروهی از متخصصین است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و امکان ارائه مشاوره رایگان را هم به شما دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا