رفع مشکلات ماشین ظرفشویی

راهنمای رفع مشکلات ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل تقریبا مدرن و جدید است که وظیفه شستن ظروف و حتی میوه ها را بر عهده دارد. با کمک این وسایل می توانید با خیال راحت ظرف های شام مهمانی را به دستگاه بسپارید و وقت خود را برای صحبت و پذیرایی از مهمان ها بگذارید. اگرچه عمر ماشین ظرفشویی معمولا بین ۷ تا ۱۲ سال است اما در صورتی که بتوانید به درستی از آن استفاده کنید؛ می‌تواند سال های بیشتری را در خدمت شما باشد. ماشین ظرفشویی هم همانند هر وسیله برقی دیگری می تواند دچار اشکال شود. برای رفع مشکلات ماشین ظرفشویی ابتدا باید با نحوه کارکرد آن، آشنا شوید. خوشبختانه با راهنمایی هایی که در این مقاله امده است می توانید بسیاری از مشکلات ماشین ظرفشویی را خودمان به تنهایی در خانه برطرف کنیم. البته اگر دستگاه شما دچار مشکلات اساسی شده باشد؛ بهترین کار تماس با نمایندگی و درخواست خدمات مربوط به تعمیرات ماشین ظرفشویی است.

راهنمای رفع مشکلات ماشین ظرفشویی

قبل از این که بخواهید شروع به بررسی و عیب یابی ماشین ظرفشویی کنید؛ باید آن را از برق بکشید و رطوبت‌های اطراف آن را به خوبی خشک کنید. هیچ ماده شوینده ای نباید درون دستگاه باشد و اجازه دهید دستگاه بعد از آخرین کارکرد خود چند ساعت استراحت کرده باشد. در ادامه مشکلاتی که ممکن است برای ماشین ظرفشویی پیش آید را به همراه راه حل های برطرف کردن آن، ذکر خواهیم کرد:

ماشین ظرفشویی کار نمی‌کند؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی عدم کار کردن آن است. برای رفع این مشکل باید در مرحله اول، مدار برق آن را بررسی کنید تا متوجه شوید که برق به درستی وارد ظرفشویی می‌شود یا نه!

اگر از برق رسانی به دستگاه اطمینان پیدا کردید؛ در مرحله دوم باید اطمینان پیدا کندی که درب ماشین ظرفشویی به درستی بسته می شود. در خیلی از مدل های ماشی ظرفشویی تمامی دکمه ها که برای انجام شستشوی ظروف لازم است با ان ها کار کنید؛ روی درب دستگاه قرار گرفته است و مسلما اگر درب به طور صحیح بسته نشود؛ عملا کارایی دکمه ها با اشکال مواجه می شوند.

اگر این موارد را بررسی کردید و باز هم ماشین ظرفشویی روشن نشد؛ می‌توانید کابل یا لوله تخلیه ماشین ظرفشویی را کنترل کنید.

گاهی هم ممکن است پانل الکتریکی ماشین ظرفشویی سوخته و یا دچار مشکل شده باشد. برای رفع مشکلات ماشین ظرفشویی مربوط به پانل باید یک مرتبه ماشین ظرفشویی را روشن و مجددا خاموش کنید، در صورتی که ماشین روشن نشد، باید فیوز جایگزین به کار ببرید.

ماشین ظرفشویی خاموش نمی شود

این مورد هم یکی دیگر از مشکلات ماشین ظرفشویی است که اگر با آن روبرو شدید؛ باید به سراغ سنسور نشتی دستگاه بروید. زمانی که سنسور، رطوبت را در ماشین ظرفشویی تشخیص دهد، اجازه نمی دهد دستگاه خاموش شود.

برای اینکه بتوانید این مشکل را برطرف کنید؛ باید برنامه شستشو دیگری انتخاب کنید و یا به دنبال کد خطا و نشتی آب در دستگاه باشید.

 

مشکلات ماشین ظرفشویی

تایمر ماشین ظرفشویی خراب شده است

ماشین ظرفشویی برای صرفه جویی در مصرف انرژی، از تایمرهای گوناگونی استفاده می کند. معمولا برای شستشوی ظروف با توجه به حجم آن ها زمان آبکشی و خشک کردن بر اساس تایمری که شما برای آن تعیین کرده اید، محاسبه می شود. در صورتی که تایمر اجرا نشود؛ باید سوئیچ درب ماشین ظرفشویی را کنترل کنید. اگر بخواهید مشکلات مربوط به سوئیچ را برطرف کنید؛ بایستی با کمک یک پیچ گوشتی داخل پانل درب را باز کنید. البته این کار کمی تخصصی بوده و اگر با مسائل فنی آشنایی ندارید؛ توصیه می کنیم برای این کار با نمایندگی یا شرکت های خدماتی تماس بگیرید.

آب وارد ماشین ظرفشویی نمی شود

اگر آب وارد ماشین ظرفشویی نشود؛ عملا دستگاه نمی تواند کار اصلی خود را که همان شستشو ظروف است، انجام دهد. برای رفع مشکلات ماشین ظرفشویی مربوط به عدم آبرسانی، ابتدا باید آب ماشین ظرفشویی و دریچه ورود آب را بررسی کنید و مطمئن شوید که دریچه تخلیه به درستی به محل تخلیه متصل شده است. در حالت عادی با چرخاندن دریچه آب در جهت عقربه‌های ساعت می‌توان راه آب را باز کرد.

احتمال اینکه ایراد از شناور هم باشد وجود دارد. برای این کار باید حین شستشو، شناور داخل ماشین ظرفشویی را نگاه کنید. شناور معمولا یک درب برجسته پلاستیکی کوچک یا یک سیلندر است که داخل پایه وان در نزدیکی جلو و درون محوطه چیدمان ظروف قرار دارد. درب شناور را باز کنید تا بتوانید داخل آن را مشاهده کنید. با کمی تکان دادن آن می‌توانید ببینید یا بشنوید که شناور ماشین ظرفشویی داخل آب محفظه حرکت می‌کند. ممکن است به دلیل لوله کشی نادرست، آب به اندازه کافی داخل شناور نباشد و یا این که آب به اندازه کافی وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود.

آب از درب ماشین ظرفشویی به بیرون نشت می کند

اگر به هنگام کار کردن ماشین ظرفشویی آب به بیرون نشت کند؛ باید درب ماشین ظرفشویی بررسی شود. ممکن است درب دستگاه ترک هایی پیدا کرده باشد که مانع از بسته شدن کامل آن شود.

البته اگر اشکال از واشر باشد می توانید با جایگزین کردن یک واشر جدید، اشکال نشتی آب را برطرف کنید. اگر نحوه چیدمان ظروف در دستگاه صحیح نباشد؛ آب و کفی که داخل ماشین ظرفشویی وجود دارد؛ حین شستشو به دیواره داخلی درب برخورد کرده و از درزها بیرون می‌ریزد.

در مواقعی مشاهده می شود که آب از زیر ماشین ظرفشویی هم بیرون می زند که علت آن می تواند استفاده بیش از حد از مواد شوینده باشد. اگر با چک کردن این موارد مشکل برطرف نشد؛ بایستی شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را هم بررسی کرده و در صورت آسیب دیدگی، یک شیلنگ جدید جایگزین کنید.

ظروف بعد از شستشو خشک نمی شوند

یکی از مزیت های استفاده از ماشین ظرفشویی، خشک کردن ظروف است. با این قابلیتی که ماشین ظرفشویی دارد؛ شما پس از پایان کار؛ به راحتی می‌توانید ظروف شسته و خشک شده را استفاده کنید و یا داخل کابینت‌ها قرار دهید.

اگر بعد از تمام شدن کار ماشین ظرفشویی متوجه خیس بودن ظروف شدید؛ باید ترموستات ظرفشویی را کنترل کنید. این ترموستات است که می‌تواند باعث خاموش شدن عمل گرم کردن شود. برای تنظیم ترموستات می توانید از مولتی متر استفاده کنید. به احتمال زیاد با انجام این تنظیم، دستگاه دوباره به حالت قبل بر می گردد.

ماشین ظرفشویی بوی بدی می دهد

وجود بوی بد درون محفظه دستگاه یکی از شایع ترین مشکلات ماشین ظرفشویی است که برای رفع آن باید نظافت و نظم بیشتری را به هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی، رعایت کنید. به این منظور باید موارد زیر را به هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی در نظر بگیرید:

  • ظروف غذا را با مواد غذایی داخل دستگاه ظرفشویی قرار ندهید. کافی است قبل از قرار دادن ظروف داخل ماشین مقداری از مواد غذایی که بر روی آن‌ها چسبیده را با یک دستمال یا فرچه دور بریزید
  • پس از هر بار شستشو نیز حتما فیلتر کف ماشین ظرفشویی را بشویید و تمیز کنید.
  • ظروف پلاستیکی نامرغوب را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

اگر آب ماشین ظرفشویی تخلیه نمی شود

ممکن است بعد از باز کردن درب ماشین ظرفشویی متوجه جمع شدن آب در کف آن شوید. در این حالت، دستگاه شما دچار اختلال در تخلیه آب شده است. احتمالا قسمتی از آب تخلیه نمی‌شود و یا این که شیلنگ تخلیه درست عمل نمی‌کند. برای رفع این مشکل باید در وهله اول فیلتر هوای بالای ماشین ظرفشویی را با استفاده از یک فرچه کوچک یا مسواک به خوبی تمیز کنید تا اگر گرفتگی دارد، باز شود.

اگر مشکل برطرف نشد؛ باید در پوش توپی را باز کرده و بازوی اسپری آب را نیز بردارید. سپس با یک مسواک یا برس این قسمت را به خوبی پاک کرده و مجدد تمامی قسمت‌ها را سرجای خود قرار دهید.

باز هم اگر مشکل برطرف نشد؛ باید به سراغ مسیر تخلیه آب بروید. دریچه تخلیه را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را با یک برس کاملا تمیز کنید. در صورت انسداد شدید می‌بایست یک شیلنگ جدید برای ماشین ظرفشویی خود تهیه کنید. به احتماال زیاد با بررسی این موارد می توانید مشکل را برطرف کنید.

 

مشکلات ماشین ظرفشویی

 

چراغ نمک بی دلیل روشن می‌شود

چراغ مخصوص نمک برای این تعبیه شده است که اگر محل ذخیره نمک ماشین ظرفشویی سرخالی شود و یا این که ماشین ظرفشویی به نمک مخصوص نیاز داشته باشد؛ روشن شود. در مواقعی ممکن است با وجود نمک در دستگاه، چراغ مخصوص به آن همچنان روشن باشد.

برای رفع این مشکل ابتدا باید درب محفظه نمک را بررسی کنید. شاید وجود نمک مانع بسته شدن آن شده باشد. اگر این مورد صحیح بود؛ به بررسی نمک مخصوص بپردازید. اگر تاریخ انقضای نمک به اتمام رسیده باشد؛ ممکن است این مشکل ایجاد شود. توصیه می شود برای پیشگیری از آسیب به ماشین ظرفشویی از مواد باکیفیت، استفاده کنید.

ظروف در ماشین ظرفشویی تمیز نمی شوند

کار ماشین ظرفشویی شستشوی ظروف است و باید این کار را به طور صحیحی انجام دهد. ممکن است بعد از بیرون آوردن ظروف شسته شده از دستگاه؛ متوجه شوید که به خوبی تمیز نشده اند. برای رفع این مشکل باید قبل از قرار دادن ظروف، خرده غذا را از ظروف حذف کنید. همچنین باید هر کدام از ظروف را در جای صحیح خود قرار داده و آن ها را روی همدیگر انباشته نکنید. در این صورت آبرسانی به تمامی قسمت‌های ظروف به راحتی انجام می شود.

مطمئن شوید که ظروف چیده شده در سبدهای ماشین ظرفشویی مانع از حرکت آب پاش ها نمی شوند و چرخش آن ها به درستی انجام می شود. در نهایت باید برنامه درستی را برای شستشوی ظروف انتخاب کرده باشید.

در ماشین ظرفشویی کف جمع می شود

اگر از شوینده مناسبی انتخاب نکنید و یا بیش از حد نیاز مخزن را از شوینده پر کنید؛ بعد از اتمام کار شاهد جمع شدن کف درون ماشین ظرفشویی هستید که با رعایت این موارد می توانید یکی دیگر از مشکلات ماشین ظرفشویی را برطرف کنید. برای انتخاب شوینده مناسب می توانید از شوینده های متنوع سایت دیجی کالا دیدن کنید.

البته دلایل دیگری هم برای جمع شدن کف درون دستگاه ظرفشویی وجود دارد. ممکن است دریچه مخزن آب مشکل داشته باشد و به خوبی آب وارد ماشین نشود، در این صورت نه تنها ظرف ها به خوبی شسته نمی شوند؛ بلکه همین موضوع موجب باقی ماندن کف درون ظرفشویی می شود.

ماشین ظرفشویی در حین کار خاموش می شود

اگر با خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار مواجه شدید؛ باید موارد زیر را بررسی کنید:

جریان برق: ممکن است جریان برق قطع شده باشد و شما بی اطلاع باشید.
فیوز حرارتی ظرفشویی: فیوز حرارتی قطعه ای است که وظیفه رساندن جریان برق به موتور و برد را دارد. اگر فیوز حرارتی تشخیص دهد که دستگاه بیش از حد گرم شده است؛ برای محافظت از دستگاه آن را خاموش می کند.
درب ماشین ظرفشویی: در صورتی که درب دستگاه به خوبی بسته نشده باشد؛ امکان خاموشی و توقف در حین شستشو وجود دارد.
برد الکترونیکی ظرفشویی: این قطعه وظیفه کنترل عملکردهای دستگاه را دارد که اگر خراب شود؛ ممکن است ماشین ظرفشویی به طور ناگهانی در حین کار، متوقف شود.

 

مشکلات ماشین ظرفشویی

در این مقاله با رایج ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شدید. اگر ماشین ظرفشویی شما یکی از این مشکلات را دارد بهتر است با یک تعمیرکار متخصص مشورت کرده و دستگاه خود را تعمیر کنید. با ثبت سفارش تعمیر ماشین ظرفشویی در تمام سرویس می توانید دستگاه خود را در اسرع وقت با بهترین تعمیرکاران ماشین ظرفشویی تعمیر کنید. علاوه بر این، می توانید از مشاوره رایگان آن ها هم، بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا