تعمیر جاروبرقی

آموزش تعمیر موتور جاروبرقی و نکاتی که درباره آن باید بدانید

تعمیر کردن جاروبرقی

جاروبرقی از وسایل ضروری است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. این وسیله ممکن است مدت زمان زیادی به شما سرویس داده و به یکباره از کار بیفتد. در این شرایط قطعا به فکر تعمیر هر چه سریع‌تر آن می‌افتید و اگر کمی اعتماد به نفس داشته باشید خودتان دست به کار خواهید شد. شاید جالب باشد بدانید برای تعمیر موتور جاروبرقی نیاز به دانش و تجربه خاصی ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید انبر و پیچ گوشتی برای باز کردن قسمت‌های مختلف و البته تمرکز حواس است. البته برای اینکه بتوانید موتور جاروبرقی را تعمیر کنید حداقل باید بدانید که چگونه کار می‌کند. در ادامه مراحل مختلفی را قرار داده‌ایم که با دنبال کردن آن‌ها به راحتی بتوانید موتور جاروبرقی را تعمیر کنید. با ما همراه باشید.

تعمیر موتور جاروبرقی به صورت مرحله به مرحله

مرحله اول: باز کردن جاروبرقی

برای باز کردن جاروبرقی اول لوله‌ها را جدا کرده و کیسه آشغال و فیلترها را بیرون بیاورید. همچنین باید محفظه جاروبرقی که اجزاء داخلی و موتور را محافظت می‌کند را جدا کنید. حال پیچ‌ها را باز کنید تا بتوانید

  به برد و موتور جاروبرقی به راحتی دسترسی پیدا کنید. توصیه می‌شود برد را به طور کامل بیرون نیاورید؛ زیرا در اینصورت ممکن است اتصال دوباره سیم‌ها برایتان، پیچیده باشد. در بیشتر مدل‌ها لازم نیست لاستیک‌های اطراف دستگاه یا سیم برق را در آورید.

شاید این مرحله از تعمیر موتور جاروبرقی به ظاهر کار ساده‌ای به نظر برسد اما حساسیت خاصی داشته و توجه زیادی را می‌طلبد. چرا که هنگام در آوردن اجزاء جاروبرقی باید خیلی دقت کنید که آسیبی به آن‌ها نرسد. باید جای هر کدام را به خاطر داشته باشد تا بتوانید دوباره آن ها را در سر جای خود، قرار دهید. برای راحتی کار می‌توانید هر چیزی را که در می‌آورید به ترتیب قرار دهید و یا از قسمت‌های مختلف عکس بگیرید. حالا نوبت به اصل ماجرا یعنی موتور جاروبرقی می‌رسد. با دقت موتور را از جای اصلی خود، خارج کنید. در برخی جاروبرقی‌ها، به جای پوسته‌ موتور، محفظه‌ی موتور وجود دارد که همه اجزاء موتور آنجا نصب شده است.

 

مرحله دوم: تعمیر موتور جاروبرقی

 

در این مرحله از تعمیر موتور جاروبرقی برای اینکه بتوانید فن را ببینید باید محافظ فلزی آن را بیرون آورید، در این مرحله باید مهره‌ای که پره‌های فن را نگاه داشته است باز کنید. پس از این کار می‌توانید واشر و خود پره‌ها را در آورید. البته باید بدانید تمامی مدل‌های جاروبرقی عینا شبیه به هم نیستند اما ساز و کار همه آن‌ها یکی است.

حال می‌توانید زغال‌های کربنی موتور را ببینید. به آرامی آن‌ها را بیرون آورید. سیم‌ها با سرسیم‌های مخصوص به این زغال‌ها وصل می‌شوند. در اینجا نوبت به تمیزکاری می‌رسد. وقتی زغال‌ها را در آورید، آن‌ها را با استفاده از اسپری تمیزکننده لوازم الکترونیکی تمیز کنید. در برخی مواقع لازم است زغال‌هایی که کوچک شده‌اند با زغال جدید تعوض شوند. برای این کار باید هر دو زغال را یک‌جا عوض کنید. وقتی کارتان با زغال‌ها تمام شد، می‌توانید استاتور موتور جاروبرقی را در آورید. برای این کار بست فنری فلزی را به پایین فشار دهید تا استاتور به راحتی در آید.

استاتور دارای کنترلر الکترونیکی است که همزمان با آن باید بیرون بیاید. حالا استاتور و محفظه‌ آن را از آشغال تمیز کنید، این کار کمک زیادی به افزایش کارایی جاروبرقی می‌کند. سپس باید با احتیاط روتور را بیرون بکشید، که در دو سر ابتدا و انتها دارای بلبرینگ است که در داخل محفظه قرار داده شده‌اند. این قسمت باید با احتیاط بیرون کشیده شود. دقت کنید که واشرها را گم نکنید.

شاید متوجه کوموتاتور که در قسمت انتهایی روتور قرار دارد شده باشید، حقله‌ نوارهای مسی که زغال‌ها به آن‌ها مالیده می‌شوند. یکی از مشکلات اصلی موتور جاروبرقی کثیف شدن همین قسمت است.

برای حل این مورد، باید روتور را به آرامی به سه نظام یک ماشین تراش کوچک ببندید. حالا با روشن کردن آن می‌توانید ببینید که درست می‌چرخد یا نه. یک کاغذ سنباده نرم و خیس را دور کوموتاتور بپیچانید و با دقت فشار دهید تا تمیز و صاف شود.

کوموتاتور حتی در صورت داشتن خش و ناصافی هم می‌تواند به خوبی کار کند. قسمتی که صاف‌تر دارد جایی است که زغال‌ها با کوموتاتور در تماس بوده‌اند، بنابراین زغال‌ها بیشتر مواقع با مس صاف شده در تماس هستند.

اگر پره‌های آلومینیومی را تمیز کنید، گام مهمی در بهبود عملکرد جاروبرقی برداشته‌اید. این کار را می‌توانید به آسانی با سر یک بست پلاستیکی و تمیزکننده لوازم الکترونیکی، انجام دهید.

مرحله حساس کار در تعمیر موتور جاروبرقی این جاست. سیم‌ها و اتصالات خیلی حساس هستند و اگر اشتباه کنید ممکن است بریده شوند. بنابراین باید دقت کافی داشته باشید. ساختار الکترونیکی موتور جاروبرقی خیلی ساده است، دارای یک ابزار قطع حرارتی و یک ترایاک ۲۰ تا ۳۰ آمپری است. باید مطمئن شوید که همه‌ سیم‌های ترایاک به درستی به بدنه وصل شده‌اند. اگر تجربه کافی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از یک آمپرمتر کارکرد هر کدام از قسمت‌ها را اندازه‌گیری و بررسی کنید.

مطمئن شوید که همه بست‌های پلاستیکی که سر جای خودشان باشند.

 

مرحله سوم: مونتاژ و دوباره سرهم کردن موتور جاروبرقی

پس از انجام تعمیرات و تمیزکاری‌ها، وقت آن رسیده است که موتور را سرهم کنید. قبل از هر چیز اجازه دهید که موتور جاروبرقی در یک جای گرم کاملاً خشک شود. سپس همه پیچ‌ها را ببندید و بررسی کنید که همه اتصالات درست باشند. خیلی اوقات این موضوع پیش می‌آید که چند ساعت وقت برای تعمیر موتور جاروبرقی گذاشته‌اید و آخر کار متوجه می‌شوید که جاروبرقی به خاطر اینکه تنها یک سیم را درست وصل نکرده‌اید کار نمی‌کند. برای همین لازم است این کار را با وسواس و تمرکز خاصی، انجام دهید.

همان‌طور که می‌بینید، تعمیر موتور جاروبرقی کار چندان پیچیده‌ای نیست. برای این کار تنها باید دقت و مهارت لازم را در این زمینه، داشته باشید.

تعمیر تخصصی جاروبرقی پشتیبان سرویس

مرکز تعمیرات جاروبرقی گروه تمام سرویس با تکیه بر تکنسین‌های حرفه‌ای خود در زمینه‌ تعمیر انواع لوازم خانگی با ارائه بهترین قیمت، کیفیت و در کمترین زمان، آماده ارائه خدمات می‌باشد. برای استفاده از خدمات این گروه، کافی است از طریق تماس تلفنی یا مراجعه به وب سایت تمام سرویس، درخواست خود را ثبت کنید. پس از مشخص شدن درخواست شما و انجام هماهنگی‌های لازم، کارشناسان ما در اسرع وقت جهت ارائه خدمات به محل اعزام می‌شوند. انجام تمامی خدمات این گروه همراه با ضمانت بوده و پس از اتمام کار و دریافت ضمانت نامه کتبی می‌توانید وجه را پرداخت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره برای تعمیرات اسکرول به بالا